Interpretacja indywidualna z dnia 1 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.601.2024.5.LS
Sprzedaż nieruchomości nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy, w związku z upływem okresu pięciu lat liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości.
Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 września 2024 r. (data wpływu 18 września 2024 r.) oraz pismem z 18 września 2024 r. (data wpływu 26 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni planuje sprzedaż dwóch spośród czterech swoich niezabudowanych działek przeznaczonych w mpzp pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną klientom indywidualnym. Wnioskodawczyni zamierza prowadzić sprzedaż poprzez zamieszczanie ogłoszeń w internecie (…), ewentualnie będzie korzystać z pomocy pośrednika.
Wnioskodawczyni jest od września 2020 r. emerytką i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest również czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przed przejściem na emeryturę, w latach 2003 - 2020 jej źródłem dochodów była praca na pełen etat w biurze (zatrudnienie u pracodawcy). W swoim życiu wykonywała niegdyś działalność gospodarczą. Miała jednoosobową firmę w zakresie doradztwa ubezpieczeniowego i przez krótki okres czasu prowadziła działalność w zakresie projektowania i doradztwa technicznego (wykonywanie audytów energetycznych). W latach 2004 - 2016 wynajmowała okazjonalnie swoje jedyne, własnościowe mieszkanie lokatorom, odprowadzając zryczałtowany podatek dochodowy. Planowana przez nią sprzedaż ma być dokonana w ramach zarządu majątkiem własnym (wyprzedaż zakupionego w roku 1996 gruntu rolnego a obecnie części wydzielonych z tego gruntu działek położonych na wsi i przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną). Wyżej wymieniony grunt rolny został zakupiony ze środków własnych małżonków (Wnioskodawczyni oraz jej męża). Nabycie gruntu stanowiło wtedy czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc transakcja nie była udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT. Małżonkowie nabyli nieruchomość z myślą o postawieniu tam domów dla siebie i córek a w dalszej kolejności również domów dla wnuków ( Wnioskodawczyni posiada obecnie sześcioro wnucząt). W wyniku rozwodu jaki miał miejsce w 2003 roku, na mocy ugody sądowej z 2005 roku, cała nieruchomość rolna przeszła na wyłączną własność Wnioskodawczyni. Od momentu nabycia, działka była zawsze gruntem rolnym odłogowanym, nie ogrodzonym. Wnioskodawczyni nie dokonywała na nim zbiorów ani nie dokonywała sprzedaży produktów rolnych. Grunt charakteryzował się słabą jakością (klasa bonitacyjna R IVa i R IVb) a jego powierzchnia nie była na tyle duża by działalność rolnicza była tu opłacalna (ok. 1,7 ha). Pole nie było też nigdy dzierżawione. W 2012 roku, gdy córki były już dorosłe, ze względu na potrzeby mieszkaniowe własne oraz córek, Wnioskodawczyni podzieliła swoją działkę na cztery działki. Trzy działki o podobnej powierzchni chciała przeznaczyć pod zabudowę trzech domów (jeden dla siebie i po jednym dla córek). Pozostała części gruntu (czwarta działka) miała spełniać funkcję drogi wewnętrznej zapewniając dojazd do każdego z domostw z drogi publicznej i miejsce do współużytkowania (polana do zabaw dla dzieci, sad). Po dokonaniu podziału na cztery działki, Wnioskodawczyni wystąpiła do Gminy o ustalenie warunków zabudowy dla swojej nieruchomości i otrzymała decyzję odmowną z powodu braku istniejącej infrastruktury i braku zabudowy mieszkaniowej w bezpośrednim sąsiedztwie. Wnioskodawczyni uzyskała informację, że może złożyć do Gminy wniosek o sporządzenie przez Wójta miejscowego planu i zawnioskować o przeznaczenie swoich działek na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, co później uczyniła i jej wniosek został uwzględniony. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, obejmujący działki Wnioskodawczyni, został uchwalony w 2015 roku. Przystępując do realizacji domu mieszkalnego na swoje potrzeby Wnioskodawczyni musiała dokonać najpierw nowego podziału geodezyjnego swojego gruntu aby podział ten spełniał ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na rysunku planu, będącego jego integralną częścią, określono dokładnie: miejsce zjazdu z drogi publicznej, granice drogi wewnętrznej do obsługi nowo wydzielanych działek i minimalną powierzchnię działek z zalecanym podziałem. W 2016 roku, aby rozpocząć budowę domu Wnioskodawczyni podzieliła swój grunt zgodnie z miejscowym planem na 10 działek (9 działek budowlanych i jedna drogowa w której miałyby znajdować się sieci infrastruktury technicznej do obsługi przyszłej zabudowy). Według ustaleń miejscowego planu zaopatrzenie w wodę oraz odprowadzanie ścieków było dopuszczone wyłącznie poprzez sieci wod-kan., których budowa stanowi zadanie własne gminy. Z otrzymanych przez Wnioskodawczynię warunków przyłączenia do gminnej sieci wod-kan. wynikało, że bez rozbudowy istniejących sieci gminnych Zakład (…) nie będzie mógł zawrzeć z Wnioskodawczynią umowy na dostawę wody oraz odbiór ścieków. Po wystosowaniu zapytania do Gminy ws możliwości realizacji sieci przez gminę otrzymała odpowiedź, że brak odpowiednich środków w budżecie gminy na budowę sieci wod-kan. w tym rejonie w najbliższych latach. W tej sytuacji Wnioskodawczyni zawarła umowę z gminą, że wybuduje niezbędne sieci za własne środki finansowe a po odbiorze przez Z. (…), przekaże je na własność gminy, co też uczyniła. Aby mieć środki na wybudowanie infrastruktury i domu Wnioskodawczyni w 2016 r. sprzedała najpierw swoje dwupokojowe mieszkanie własnościowe, które nabyła po rozwodzie a potem, na początku 2021 r., sprzedała dwie wydzielone z jej gruntu działki a także odsprzedała córce własny udział jaki posiadała w mieszkaniu córki. Przed sprzedażą dwóch działek Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej by uzyskać informację, jakie podatki będą związane z tą sprzedażą. W lipcu 2020 roku otrzymała interpretację z KIS (pismo z dnia 10.07.2020 r, znak: 0115-KDIT3.4011.344.2020.5.AW,: oraz pismo z dnia 27.07.2020 r. znak: 0113-KDIPT1-1.4012.343.2020.5.MG). Z otrzymanych interpretacji indywidualnych wynika, że w świetle przedstawionych przez Wnioskodawczynię okolicznościach sprzedaż dwóch działek nie będzie wymagała odprowadzenia do Urzędu Skarbowego podatków PIT i VAT. W roku 2021 Wnioskodawczyni przystąpiła do budowy domu dla siebie na jednej z działek. Budowę domu w którym obecnie mieszka zakończyła w 2023 roku. W trakcie budowy swojego domu, zgodnie ze swoimi wcześniejszymi zamierzeniami przekazała w 2022 roku w darowiznach dwie działki dla swoich dwóch córek. Obecnie Wnioskodawczyni nie posiada oprócz wybudowanego w 2023 roku domu innych domów czy mieszkań oraz innych działek gruntu, poza opisanymi w piśmie, a zatem obecnie Wnioskodawczyni jest właścicielką jednej działki zabudowanej (zasiedlonej przez nią) oraz czterech niezabudowanych działek przeznaczonych na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. W najbliższym czasie Wnioskodawczyni planuje zbyć maksymalnie dwie działki nie więcej niż 2200 m gruntu pod zabudowę. Przy planowanej sprzedaży Wnioskodawczyni będzie równocześnie zbywać udziały w drodze wewnętrznej do ich obsługi komunikacyjnej (ułamkowe części drogi). Pieniądze ze sprzedaży Wnioskodawczyni planuje przeznaczać na zaspokajanie swoich bieżących potrzeb, ponieważ aktualne wydatki (zakup żywności, opłaty za media, zakup paliwa do prywatnego samochodu osobowego, serwisowanie auta i domowych urządzeń technicznych, koszty drobnych napraw, zakupy sprzętów do domu i ogrodu, prywatne wyjazdy) przewyższają pobieraną przez nią emeryturę. Poza tym Wnioskodawczyni zamierza kupić sobie samochód osobowy, gdyż obecne jej auto wyprodukowane w 2011 jest zużyte i nieekonomiczne. Uzyskane ze sprzedaży pieniądze Wnioskodawczyni chce również przeznaczyć na konserwację budynku mieszkalnego w jakim mieszka oraz na utwardzenie drogi wewnętrznej (obecnie Wnioskodawczyni posiada osiemnaście z trzydziestu udziałów w tej drodze), co będzie wspólnym przedsięwzięciem współwłaścicieli działki drogowej. Obecnie wszystkie niezabudowane działki jakie Wnioskodawczyni ma w posiadaniu są nieogrodzone, nieuzbrojone, bez utwardzonego dojazdu. Na razie, przed planowaną sprzedażą, Wnioskodawczyni nie zamierza zmieniać tego stanu. Sprzedaż planuje przeprowadzić w sposób zwyczajowo przewidziany dla osób fizycznych, przy minimalnym wkładzie finansowym, tj. poprzez ogłoszenia internetowe na portalach: „(…)”,itp., przy czym nie wyklucza skorzystania z pomocy pośredników od handlu nieruchomościami w przypadku gdyby jej działania były nieskuteczne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty