Od 1 stycznia 2025 r. firmy będą miały obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych. Księgi te będą przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie plików elektronicznych, które muszą być zgodne z określoną strukturą logiczną. W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić
Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności dokumentów elektronicznych.
Od 1 stycznia 2025 roku zmieni się limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie będą prowadzić księgi rachunkowe jeżeli ich przychody netto osiągną co najmniej równowartość 2,5 mln euro, a nie jak obecnie 2 mln euro. Nowe limity będą miały zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego
Klient naszego biura rachunkowego próbuje obarczyć nas winą za niezłożenie do KRS sporządzonego dla spółki sprawozdania finansowego. Dzieje się tak, pomimo tego że przypominaliśmy mu o tym. Kto odpowiada za składanie sprawozdania finansowego do KRS w przypadku prowadzenia ksiąg przez biuro rachunkowe?
Czas na wdrożenie do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy dotyczącej sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju był do 6 lipca 2024 r. Wiadomo już, ze tak się nie stało. Obecnie (sierpień 2024 r.) Ministerstwo Finansów wprowadziło zmiany w projekcie ustawy dotyczącej tej sprawozdawczości. Przed skierowaniem do Sejmu jest jeszcze kilka etapów w ramach ścieżki legislacyjnej m.in. opiniowanie przez
Podatnicy często sprzedają posiadane środki trwałe. Czynność ta wywołuje skutki zarówno w zakresie podatku dochodowego, jak i VAT. W raporcie na przykładach wyjaśniamy, w jaki sposób prawidłowo rozliczyć sprzedaż środka trwałego oraz jak ją zaewidencjonować w księgach rachunkowych.
Przedstawiamy przykładowy wzór procedury wewnętrznej określającej zasady postępowania stosowane przez biuro rachunkowe. W biurze rachunkowym należy taką procedurę przygotować indywidualnie z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności.