Kiedy pracownik pozostaje w gotowości do pracy?
Pozostawanie w określonym przedziale czasowym w gotowości do pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracownika wynikających z łączącego go z pracodawcą stosunku pracy. Przepisy Kodeksu pracy zawierają pojęcie „pozostawanie w dyspozycji pracodawcy” (czyli w gotowości do pracy), odmienne od realnego „pracowania” (rozumianego jako wykonywanie zadań roboczych). Inaczej jest tylko w zadaniowym czasie pracy, w którym zobowiązanie pracownika jest z góry skonkretyzowane, tzn. ma on określone zadania do wykonania.
Pozostawanie w dyspozycji pracodawcy oznacza pełną zdolność psychofizyczną pracownika do wykonywania pracy pod kierownictwem przełożonego i jest związane z określoną częścią doby - wymiarem czasu pracy danej osoby.
Czasem pracy jest nie tylko czas, w którym praca jest faktycznie wykonywana. Pracownik spełnia swój obowiązek wynikający ze stosunku pracy także wtedy, gdy pozostaje w dyspozycji pracodawcy, np. przebywa w biurze przez określoną część dnia czekając na klientów firmy.
Aby istniał stan gotowości do pracy pracownik musi przebywać w oznaczonym miejscu (w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę). Nie musi to być konkretne miejsce, ale pewien obszar geograficzny.
Stan gotowości do pracy wykluczają np.:
• wykonywanie zajęć wyłączających możliwość pracy na rzecz pracodawcy (np. gdy podczas krótkotrwałego przestoju pracownik uczestniczy w imprezie sportowej w miejscowości oddalonej o kilkaset kilometrów od zakładu pracy);
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się