Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    Porada aktualna na dzień 05-12-2025
    01.08.2024 Rachunkowość firm

    Czy była księgowa jest zobowiązana do udzielania informacji nowej księgowej byłego klienta

    Odezwała się do nas nowa księgowa naszego byłego klienta. Zapytała o kilka kwestii związanych z jego dokumentacją, na co udzieliliśmy odpowiedzi. Jednak zadawała te pytania coraz częściej aż zaczęło nam to zajmować zbyt dużo czasu i dezorganizować normalną pracę. W związku z tym asertywnie zakomunikowaliśmy, że udostępniliśmy już wszelkie dokumenty i informacje o kliencie, a zatem nasza rola w jego obsłudze już się skończyła i nie udzielamy innych wyjaśnień. Na to nasz były klient stwierdził, że będziemy musieli pokryć koszty, które on poniesienie wobec niewłaściwego wykonania umowy przez nas, gdyż jest powszechnie przyjęte, że była księgowa udziela odpowiedzi na pytania nowej. Stwierdził, że posiada wiedzę o tym z dotychczasowego doświadczenia, gdyż wielokrotnie zmieniał biuro rachunkowe i według niego jest taki ustalony zwyczaj. Pytania zadawane przez nową księgową klienta wskazują raczej na to, że nie posiada wiedzy potrzebnej do świadczenia tych usług. Jest to osoba, która powinna najpierw – naszym zdaniem – przyuczyć się do wykonywania zawodu. Nie chcemy i nie zamierzamy uczyć jej, jak prowadzić księgowość spółki. Dodam, że wcześniej klient pokazał nam ofertę od niej i żądał obniżenia ceny – nawet za poprzednie okresy – na co nie chcieliśmy się zgodzić. Wobec tego wypowiedział umowę i wybrał tańszą opcję, bo jak stwierdził „nie będzie przepłacał”. Klient nawiązał z nami współpracę poprzez ogłoszenie na jednej z grup na Facebooku. W treści wymiany wiadomości na tym portalu, podczas rozmów ani w samej umowie o księgowość nie padło zobowiązanie się przez nas do wdrażania jego nowej księgowej. Poza tym gdybyśmy wcześniej wiedzieli, że zmienia biuro rachunkowe tak często i to najczęściej z powodu znalezienia niższej ceny, to nigdy nie zawarlibyśmy umowy o świadczenie usług. Dodatkowo klient zalega nam z płatnością za ostanie miesiące. Na początku płacił i zaczynamy podejrzewać, że być może jego zachowanie zmierza do tego, żebyśmy nie dochodzili od niego zapłaty. Czy klient może od nas żądać, żebyśmy pokryli koszty wdrożenia nowej księgowej z tego powodu, że nie chcemy już udzielać informacji i wyjaśnień lub spróbować potrącić te koszty z wynagrodzenia nam przysługującego, a z którym zwleka z zapłatą? Dodam jeszcze, że to klient wypowiedział umowę, a my wydaliśmy wszelką dokumentację i poinformowaliśmy o tym, co niezbędne. 

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy biuro rachunkowe musi udostępnić klientowi program do przekazywania dokumentów pobranych z KSeF
    • Jak obliczyć podstawę wymiaru podatku i składek ZUS, jeżeli kurs waluty obcej, w jakiej pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, został uzgodniony z pracodawcą
    • Język dokumentacji pracowniczej przy zatrudnianiu cudzoziemca po zmianach przepisów
    • Czy biuro rachunkowe ma obowiązek weryfikować, czy dzieło jest utworem, gdy klient dostarczy umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
    • Czy biuro rachunkowe ma obowiązek świadczyć obsługę w języku angielskim dla anglojęzycznego klienta
    • USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Art./§ 56 353 3531
    • USTAWA z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego Art./§ 232
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    25.11.2025 Obrót gospodarczy
    Czy biuro rachunkowe musi udostępnić klientowi program do przekazywania dokumentów pobranych z KSeF
    Czytaj więcej
    25.11.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa, która zajmuje się rejestracją spółki z o.o., ponosi odpowiedzialność za skutki wykreślenia członka zarządu przez sąd z urzędu
    Czytaj więcej
    27.10.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada odszkodowawczo za drobny błąd przy rejestracji spółki z o.o. przez S24
    Czytaj więcej
    27.10.2025 Podatki
    Czy księgowa odpowiada za szkody spowodowane zbyt późnym pobraniem faktur z KSeF
    Czytaj więcej
    29.09.2025 Podatki
    Czy po wejściu KSeF biuro rachunkowe nadal będzie musiało wystawiać faktury za klienta, jeżeli robiło to do tej pory
    Czytaj więcej
    27.08.2025 Obrót gospodarczy
    Czy biuro rachunkowe ma obowiązek weryfikować, czy dzieło jest utworem, gdy klient dostarczy umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
    Czytaj więcej
    27.08.2025 Kadry i płace
    Jak biuro rachunkowe powinno reagować na zarzuty dyskryminacji ze względu na ciążę przy zwolnieniu pracownicy
    Czytaj więcej
    30.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy klient biura rachunkowego może domagać się zmiany obsługującej go księgowej
    Czytaj więcej
    30.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy biuro rachunkowe ma obowiązek świadczyć obsługę w języku angielskim dla anglojęzycznego klienta
    Czytaj więcej
    02.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada za błędy przy wniosku do KRS w związku zamknięciem roku
    Czytaj więcej
    02.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa ma obowiązek analizowania umów zawartych przez jej klienta
    Czytaj więcej
    29.05.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada, jeśli błędnie przygotowała uchwałę w spółce z o.o. w sprawie wynagrodzenia członka zarządu
    Czytaj więcej
    29.05.2025 Obrót gospodarczy
    Czy obowiązkiem księgowej jest ustalanie, które faktury sprzedaży uległy przedawnieniu
    Czytaj więcej
    29.04.2025 Obrót gospodarczy
    Czy bezpieczny jest zapis w umowie stanowiący, że księgowa zobowiązana jest upewnić się, czy klient przesłał komplet dokumentów za dany okres
    Czytaj więcej
    31.03.2025 Podatki
    Czy księgowa ma obowiązek złożenia w imieniu klienta wniosku o odroczenie podatków
    Czytaj więcej
    31.03.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada za błąd w umowie pożyczki napisanej „po koleżeńsku”
    Czytaj więcej
    27.02.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa ponosi koszt odzyskania danych klienta w przypadku awarii jej dysku twardego
    Czytaj więcej
    06.02.2025 Obrót gospodarczy
    Jak biuro może się zabezpieczyć, gdy klient żąda ujęcia w kosztach podatkowych wydatku niezwiązanego z działalnością klienta
    Czytaj więcej
    31.01.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa musi zwrócić wspólniczce połowę zapłaconego odszkodowania, gdy była jej cichym wspólnikiem
    Czytaj więcej
    27.12.2024 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa ponosi odpowiedzialność, jeśli nie wysłała wniosku o wakacje składkowe
    Czytaj więcej
    02.12.2024 Obrót gospodarczy
    Czy klient ma prawo żądać od biura rachunkowego nadpłaconej kwoty, którą musi zwrócić swojemu kontrahentowi w związku z podwójną zapłatą za fakturę
    Czytaj więcej
    29.10.2024 Obrót gospodarczy
    Czy można natychmiastowo wypowiedzieć umowę zlecenia, gdy w umowie zastrzeżono termin wypowiedzenia
    Czytaj więcej
    04.10.2024 Obrót gospodarczy
    Czy klient może dochodzić od biura rachunkowego odszkodowania w związku z decyzją biura o odmowie podpisania sprawozdania finansowego
    Czytaj więcej
    28.08.2024 Obrót gospodarczy
    Czy klient może podważać kwotę wynagrodzenia wynikającego z zaakceptowanej mailowo stawki godzinowej
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.