Czy księgowa ma obowiązek analizowania umów zawartych przez jej klienta
PROBLEM
Klient (spółka z o.o.), którego obsługuję, prowadzi obrót międzynarodowy, w tym sprowadza towary z Ukrainy do Polski lub dalej na zachód. Z jego dokumentacji księgowej wynika, że zalega z płatnościami wobec kontrahentów, a równocześnie część kontrahentów nie uregulowała swoich zobowiązań wobec niego. Zadałam pytanie klientowi o te salda. W odpowiedzi przesłał mi liczne umowy z aneksami, część z nich sporządzona jest w obcych językach. Odpowiedziałam, że nie należy do moich obowiązków analiza wielostronicowych umów cywilnoprawnych, zwłaszcza obcojęzycznych i z licznymi załącznikami. Poprosiłam jedynie o krótką, jasną informację dotyczącą każdego salda, ponieważ z faktur i wyciągów bankowych wynika, że wiele zobowiązań pozostaje nieopłaconych. Klient w odpowiedzi napisał, że odmawiam realizacji umowy i zagroził pozwem odszkodowawczym ze strony jego działu prawnego. Podejrzewam, że dział prawny u tego klienta nie istnieje i jest to jedynie próba wywarcia nacisku. W zawartej umowie o świadczenie usług księgowych nie ma zapisu zobowiązującego mnie do analizy umów zawieranych przez klienta. Czy rzeczywiście biuro ma obowiązek analizy takich umów i ustalania na tej podstawie, do czego klient i jego kontrahenci się zobowiązali?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
