Porada aktualna na dzień 07-04-2025

Czy księgowa ponosi koszt odzyskania danych klienta w przypadku awarii jej dysku twardego

PROBLEM

Klient zażądał ode mnie zwrotu poniesionych przez niego kosztów odzyskiwania danych z dysku, który zawierał jego księgi handlowe. Klient to dosyć duża spółka z o.o. ze znaczną liczbą przetwarzanych miesięcznie dokumentów. Od kilku lat zrezygnowałam z papieru i wszystko jest „elektroniczne”, w tej formie prowadziłam też księgi handlowe klienta. Usługi były świadczone na moim oprogramowaniu. Również ja przechowywałam dane z programu księgowego – tak wynikało z umowy. Sądzę, że zabezpieczyłam należycie tzw. backup, ponieważ dane były zapisywane na dwóch dyskach jednocześnie pracujących w tej samej maszynie i w razie awarii jednego dysku pozostawał mi drugi dysk z identycznymi danymi (ten drugi to była kopia tego pierwszego, oba dyski dokonywały jednoczesnego zapisu w tej samej chwili). Nigdzie indziej tych danych nie zgrywałam, gdyż nie przypuszczałam, że może nastąpić niespodziewana dla mnie sytuacja. Pech chciał, że zostały uszkodzone oba dyski na raz. Gdy to się stało, powiedziałam o tym klientowi, który wpadł w rozpacz. Po jakimś czasie poprosił mnie o te dyski, gdyż miał podjąć próbę odzyskania zawartych na nich danych. Szczęśliwie, po upływie około miesiąca, udało się odzyskać większość danych. Klient dostarczył mi fakturę i poprosił o zwrot pieniędzy za odzyskiwanie danych. Kwota była niebagatelna, to jest ponad 10 000 zł. Wiem od znajomego, że jest to cena rynkowa. Czy jestem zobowiązana do zwrotu tych pieniędzy klientowi, skoro zachowałam należytą staranność i zadbałam o backup danych? Dodatkowo nadmieniam, że korzystałam z drogich, profesjonalnych serwerowych dysków, wydałam ponad 8000 zł na same dwa dyski do serwera, ponad 5 lat temu to był naprawdę duży wydatek, nie mogłam już wydać więcej, chyba że podniosłabym znacznie ceny, na co klienci nie zgodziliby się wtedy.  Dyski musiały być odpowiednio szybkie, a jednocześnie bezpieczne. Poniosłam znaczne nakłady na bezpieczeństwo, a awaria była przypadkowa, tj. niezawiniona przeze mnie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne