Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    Porada aktualna na dzień 05-12-2025
    27.02.2025 Obrót gospodarczy Rachunkowość firm

    Czy księgowa ponosi koszt odzyskania danych klienta w przypadku awarii jej dysku twardego

    PROBLEM

    Klient zażądał ode mnie zwrotu poniesionych przez niego kosztów odzyskiwania danych z dysku, który zawierał jego księgi handlowe. Klient to dosyć duża spółka z o.o. ze znaczną liczbą przetwarzanych miesięcznie dokumentów. Od kilku lat zrezygnowałam z papieru i wszystko jest „elektroniczne”, w tej formie prowadziłam też księgi handlowe klienta. Usługi były świadczone na moim oprogramowaniu. Również ja przechowywałam dane z programu księgowego – tak wynikało z umowy. Sądzę, że zabezpieczyłam należycie tzw. backup, ponieważ dane były zapisywane na dwóch dyskach jednocześnie pracujących w tej samej maszynie i w razie awarii jednego dysku pozostawał mi drugi dysk z identycznymi danymi (ten drugi to była kopia tego pierwszego, oba dyski dokonywały jednoczesnego zapisu w tej samej chwili). Nigdzie indziej tych danych nie zgrywałam, gdyż nie przypuszczałam, że może nastąpić niespodziewana dla mnie sytuacja. Pech chciał, że zostały uszkodzone oba dyski na raz. Gdy to się stało, powiedziałam o tym klientowi, który wpadł w rozpacz. Po jakimś czasie poprosił mnie o te dyski, gdyż miał podjąć próbę odzyskania zawartych na nich danych. Szczęśliwie, po upływie około miesiąca, udało się odzyskać większość danych. Klient dostarczył mi fakturę i poprosił o zwrot pieniędzy za odzyskiwanie danych. Kwota była niebagatelna, to jest ponad 10 000 zł. Wiem od znajomego, że jest to cena rynkowa. Czy jestem zobowiązana do zwrotu tych pieniędzy klientowi, skoro zachowałam należytą staranność i zadbałam o backup danych? Dodatkowo nadmieniam, że korzystałam z drogich, profesjonalnych serwerowych dysków, wydałam ponad 8000 zł na same dwa dyski do serwera, ponad 5 lat temu to był naprawdę duży wydatek, nie mogłam już wydać więcej, chyba że podniosłabym znacznie ceny, na co klienci nie zgodziliby się wtedy.  Dyski musiały być odpowiednio szybkie, a jednocześnie bezpieczne. Poniosłam znaczne nakłady na bezpieczeństwo, a awaria była przypadkowa, tj. niezawiniona przeze mnie.

    RADA

    Treść zadanego pytania wskazuje, że księgowa nie dochowała niestety należytej staranności i wobec tego ponosi koszty odzyskania danych. Szczegóły w uzasadnieniu.

    UZASADNIENIE

    Do przesłanek odpowiedzialności odszkodowawczej zalicza się: niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie zobowiązania wskutek niezachowania należytej staranności, powstanie szkody (może nią być strata lub utracone korzyści), adekwatny związek przyczynowy pomiędzy działaniem lub zaniechaniem a szkodą, która miała miejsce. W niniejszej sprawie niewątpliwie powstała szkoda związana z utratą danych, które na szczęście udało się odzyskać, gdyż prawdopodobnie koszt ponownego zaksięgowania klienta byłby znacznie wyższy. Wobec tego klient swoim działaniem ograniczył wysokość szkody, która równa jest kwocie wydanej na odzyskanie danych. Księgowa nie zachowała należytej staranności, gdyż nie zabezpieczyła danych w sposób dostateczny, o czym mowa niżej. Utrata danych z powodu awarii jest normalnym typowym skutkiem ich nienależytego zabezpieczenia.

    Backup danych a tzw. macierz RAID

    Autorka pytania najprawdopodobniej pomyliła pojęcie backupu z czymś co jest macierzą RAID (z ang. Redundant Array of Independent Disks, tj. nadmiarowa macierz niezależnych dysków). Macierz RAID to współpraca dwóch lub więcej dysków twardych w taki sposób, aby zapewnić dodatkowe możliwości, nieosiągalne zarówno przy użyciu jednego dysku, jak i kilku dysków podłączonych indywidualnie. Macierzy RAID używa się w celu zwiększenia niezawodności (odporność na awarie), zwiększenia wydajności transmisji danych, powiększenia przestrzeni dostępnej jako jedna całość. Sam sposób współpracy ze sobą dysków uzależniony jest od rodzaju macierzy RAID. Przedstawiony przez autorkę pytania sposób działania dysków wskazuje na to, że dwa dyski pracowały w macierzy RAID 1 (tzw. lustro; z ang. mirroring), która polega na replikacji pracy co najmniej dwóch dysków. Czyli połowa dysków zawiera dane a druga połowa jest ich dokładną kopią. Trudno jednak nazwać taką macierz backupem danych. Backup danych oznacza bowiem kopię danych z pamięci jednego urządzenia, która została zapisana na innym nośniku. W przedmiotowej sprawie backup oznaczałby np., że autorka pytania zgrywa dane z macierzy RAID na jakiś inny dysk poza tą macierzą. 

    Zachowanie należytej staranności w niniejszej sprawie

    W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że autorka pytania nie zachowała należytej staranności. Oczywiście jej poziom staranności, gdy używała dysków serwerowych w RAID 1 jest o wiele wyższy niż w przypadku osoby prowadzającej całe swoje biuro na laptopie z konsumenckim pojedynczym dyskiem, lecz nie jest to poziom wystarczający. Awarii – jak w rozpatrywanym przypadku - mogą ulec nawet dwa dyski serwerowe w macierzy RAID 1. Wobec tego należy przechowywać kopie danych na innym urządzeniu, najlepiej również w innej lokalizacji, a także kopie off-line na wypadek zaszyfrowania danych. Ponadto należy zwrócić uwagę na wiek dysków, który przekroczył 5 lat (autorka pytania stwierdza, że kupiła je 5 lat temu). Dość długi wiek użytkowania może stanowić o większym ryzyku ich awarii. Niestety, kalkulując ceny usług księgowych, należy brać pod uwagę to, że dyski psują się co jakiś czas i trzeba ponosić koszty ich wymiany, tak samo jak w przypadku serwerów, komputerów, systemów operacyjnych, którym kończy się wsparcie. W kalkulacji ceny usług księgowych należy uwzględnić koszty kopii danych. 

     

    Podstawa prawna

    art. 361, art. 471 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061; ost. zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1237

    Marcin Szabłowski

    adwokat

     

     

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy księgowa, która zajmuje się rejestracją spółki z o.o., ponosi odpowiedzialność za skutki wykreślenia członka zarządu przez sąd z urzędu
    • Czy księgowa odpowiada odszkodowawczo za drobny błąd przy rejestracji spółki z o.o. przez S24
    • Czy księgowa odpowiada za szkody spowodowane zbyt późnym pobraniem faktur z KSeF
    • Czy księgowa odpowiada za błędy przy wniosku do KRS w związku zamknięciem roku
    • Czy księgowa odpowiada, jeśli błędnie przygotowała uchwałę w spółce z o.o. w sprawie wynagrodzenia członka zarządu
    • USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Art./§ 361 471
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    25.11.2025 Obrót gospodarczy
    Czy biuro rachunkowe musi udostępnić klientowi program do przekazywania dokumentów pobranych z KSeF
    Czytaj więcej
    25.11.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa, która zajmuje się rejestracją spółki z o.o., ponosi odpowiedzialność za skutki wykreślenia członka zarządu przez sąd z urzędu
    Czytaj więcej
    27.10.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada odszkodowawczo za drobny błąd przy rejestracji spółki z o.o. przez S24
    Czytaj więcej
    27.10.2025 Podatki
    Czy księgowa odpowiada za szkody spowodowane zbyt późnym pobraniem faktur z KSeF
    Czytaj więcej
    29.09.2025 Podatki
    Czy po wejściu KSeF biuro rachunkowe nadal będzie musiało wystawiać faktury za klienta, jeżeli robiło to do tej pory
    Czytaj więcej
    27.08.2025 Obrót gospodarczy
    Czy biuro rachunkowe ma obowiązek weryfikować, czy dzieło jest utworem, gdy klient dostarczy umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
    Czytaj więcej
    27.08.2025 Kadry i płace
    Jak biuro rachunkowe powinno reagować na zarzuty dyskryminacji ze względu na ciążę przy zwolnieniu pracownicy
    Czytaj więcej
    25.08.2025 Podatki
    Jak zwiększyć bezpieczeństwo w firmie – narzędzia prawne
    Czytaj więcej
    30.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy klient biura rachunkowego może domagać się zmiany obsługującej go księgowej
    Czytaj więcej
    30.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy biuro rachunkowe ma obowiązek świadczyć obsługę w języku angielskim dla anglojęzycznego klienta
    Czytaj więcej
    02.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada za błędy przy wniosku do KRS w związku zamknięciem roku
    Czytaj więcej
    02.07.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa ma obowiązek analizowania umów zawartych przez jej klienta
    Czytaj więcej
    29.05.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada, jeśli błędnie przygotowała uchwałę w spółce z o.o. w sprawie wynagrodzenia członka zarządu
    Czytaj więcej
    29.05.2025 Obrót gospodarczy
    Czy obowiązkiem księgowej jest ustalanie, które faktury sprzedaży uległy przedawnieniu
    Czytaj więcej
    29.04.2025 Obrót gospodarczy
    Czy bezpieczny jest zapis w umowie stanowiący, że księgowa zobowiązana jest upewnić się, czy klient przesłał komplet dokumentów za dany okres
    Czytaj więcej
    31.03.2025 Podatki
    Czy księgowa ma obowiązek złożenia w imieniu klienta wniosku o odroczenie podatków
    Czytaj więcej
    31.03.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa odpowiada za błąd w umowie pożyczki napisanej „po koleżeńsku”
    Czytaj więcej
    06.02.2025 Obrót gospodarczy
    Jak biuro może się zabezpieczyć, gdy klient żąda ujęcia w kosztach podatkowych wydatku niezwiązanego z działalnością klienta
    Czytaj więcej
    31.01.2025 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa musi zwrócić wspólniczce połowę zapłaconego odszkodowania, gdy była jej cichym wspólnikiem
    Czytaj więcej
    27.12.2024 Obrót gospodarczy
    Czy księgowa ponosi odpowiedzialność, jeśli nie wysłała wniosku o wakacje składkowe
    Czytaj więcej
    02.12.2024 Obrót gospodarczy
    Czy klient ma prawo żądać od biura rachunkowego nadpłaconej kwoty, którą musi zwrócić swojemu kontrahentowi w związku z podwójną zapłatą za fakturę
    Czytaj więcej
    29.10.2024 Obrót gospodarczy
    Czy można natychmiastowo wypowiedzieć umowę zlecenia, gdy w umowie zastrzeżono termin wypowiedzenia
    Czytaj więcej
    04.10.2024 Obrót gospodarczy
    Czy klient może dochodzić od biura rachunkowego odszkodowania w związku z decyzją biura o odmowie podpisania sprawozdania finansowego
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.