04.04.2024

Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 792/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie sędzia NSA Ewa Kwiecińska sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) protokolant asystent sędziego Olga Libiszewska po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2021 r. sygn. akt II SA/Gl 1159/21 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. w [...] na decyzję Dyrektora [...] z dnia 21 lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za usługi wodne 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od [...] sp. z o.o. w [...] na rzecz Dyrektora [...] kwotę 1350 (jeden tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrokiem z 9 grudnia 2021 r. (sygn. akt II SA/Gl 1159/21) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] z o.o. w [...] na decyzję Dyrektora [...] w [...] z 21 lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za usługi wodne, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku podano, że decyzją z 28 października 2020 r. Dyrektor [...] określił skarżącej Spółce opłatę zmienną za okres IV kwartału 2018 r. za pobór wód podziemnych z ujęcia S. w kwocie 8749 zł. Organ podał, że informacją z 22 lutego 2019 r. ustalił Spółce opłatę zmienną w wysokości 6450 zł, ale na skutek kontroli przeprowadzonej w dniach 3-4 września 2019 r. organ dokonał oszacowania ilości wody pobieranej do celów poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz do celów realizacji zadań własnych gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi w ilości średniorocznej nieprzekraczającej 0,25 m3/s i wszczął postępowanie w sprawie określenia skarżącej wysokości opłaty zmiennej za okres IV kwartału 2018 r. za pobór wód podziemnych z ujęcia S. Organ podniósł, że pobór wód przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w celu zbiorowego zaopatrzenia w wodę podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz podmiotów publicznych nie odpowiada celowi określonemu w art. 274 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233 ze zm., dalej jako: P.w.), lecz odpowiada celowi określonemu w art. 274 pkt 2 lit. za P.w. Organ wskazał, że nie ma znaczenia okoliczność częściowego zużycia dostarczonej wody na potrzeby socjalno-bytowe przedsiębiorcy i pracowników, gdyż nie zmienia ona pierwotnego celu poboru wód przez skarżącą, którym jest dostarczanie jej nie tylko dla potrzeb zaopatrzenia ludności w wodę, lecz m.in. dla działalności produkcyjnej (do wykorzystania do celów technologicznych) oraz do sprzedaży hurtowej odbiorcom zewnętrznym. Wyjaśniono, że na podstawie zebranych dokumentów organ dokonał szacowania ilości wody pobieranej w IV kwartale 2018 r. do celów poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz do celów realizacji zadań własnych gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi.

Na skutek wniesionego odwołania, zaskarżoną decyzją z 21 lipca 2021 r., Dyrektor [...] utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. Organ odwoławczy wskazał, że kluczowe znaczenie ma cel dostarczania wody określony w pozwoleniu wodnoprawnym, na podstawie którego następuje pobór wód i uznał, że wysokość opłaty została naliczona prawidłowo.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne