Jak zawiesić prawo pracowników do dodatkowych składników wynagrodzenia
Pracodawcy, którzy chcą obniżyć koszty pracy, mogą czasowo zawiesić wypłatę całości lub części niektórych dodatkowych składników wynagrodzenia należnych pracownikom, np. premii regulaminowych. Zawieszenie wypłaty może dotyczyć świadczeń zarówno przysługujących na podstawie przepisów wewnątrzzakładowych, jak i wynikających z umowy o pracę.
Aby pracodawca mógł skutecznie zawiesić prawo pracowników do składników wynagrodzenia przysługujących im na podstawie przepisów wewnątrzzakładowych (np. regulaminów premiowania, wynagradzania lub porozumień zbiorowych), decyzja w tym zakresie m.in. musi wynikać ze złej sytuacji finansowej zatrudniającego i mieć aprobatę pracowników (art. 91 § 1 Kodeksu pracy). W razie braku zgody organizacji związkowych lub przedstawicieli pracowników na zawarcie porozumienia jest ono nieważne. Oznacza to, że pracodawca nie może wprowadzić go w życie.
W przypadku gdy porozumienie zawieszające przepisy wewnątrzzakładowe obowiązuje w dacie przejęcia zakładu pracy przez innego pracodawcę na podstawie art. 23 Kodeksu pracy, zachowuje ono swoją ważność do czasu, na który zostało zawarte (wyrok Sądu Najwyższego z 13 grudnia 2007 r., I PK 149/07, OSNP 2009/3-4/35).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty