Odpowiedzialność materialna pracownika za złamanie zakazu konkurencji podczas zatrudnienia
Konsekwencje złamania przez pracownika zakazu konkurencji w czasie trwania zatrudnienia mogą być dla niego bardzo dotkliwe. Pracownik może nie tylko stracić pracę, ale w razie ustalenia, że umyślnie wyrządził szkodę pracodawcy, będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania w pełnej wysokości powstałej szkody.
Pracownik, który nie dotrzymuje zobowiązania do niepodejmowania działalności konkurencyjnej obejmującego okres trwania stosunku pracy, narusza swoje obowiązki. Takie zachowanie oznacza bowiem ich nienależyte wykonywanie. W takiej sytuacji pracodawca oprócz ukarania pracownika karą porządkową, rozwiązania z nim umowy o pracę, może pociągnąć go do odpowiedzialności materialnej.
Zobowiązanie umowne
W zakresie określonym w odrębnej umowie pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji) (art. 101 § 1 Kodeksu pracy). Taka regulacja uprawnia pracodawcę do zawarcia tzw. umowy o zakazie konkurencji w trakcie trwania zatrudnienia. Nie musi być to odrębna umowa względem umowy o pracę. Dopuszczalne jest zawarcie takiego zobowiązania w jednym dokumencie (wyrok SN z 9 marca 2006 r., II PK 235/05, OSNP 2007/3-4/43). Istotne jest jednak, że umowa o zakazie konkurencji, obowiązująca również w trakcie trwania zatrudnienia, wymaga pod rygorem nieważności zachowania formy pisemnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty