12.10.2013 Kadry i płace

Jak ustalić zakres zakazu konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji zarówno w trakcie zatrudnienia, jak i po jego ustaniu zabezpiecza interesy pracodawcy przed działaniami pracowników, którzy podejmują pracę konkurencyjną. Zakres takiego zakazu nie może być sformułowany w sposób dowolnie szeroki.

Zakres zakazu konkurencji wyznacza jego granice. Przepisy nie regulują, jak taki zakres powinien być ustalony w umowie o zakazie konkurencji. Aby zakaz konkurencji był kompletny i skuteczny, warto zadbać, by strony w umowie określiły:

● czego pracownikowi (lub byłemu pracownikowi) nie wolno robić (co spełnia warunki aktywności konkurencyjnej),

● w jakich formach aktywność pracownika może być uznana za konkurencyjną,

● przez jaki czas zakaz obowiązuje oraz na jakim obszarze.

Zakaz konkurencji w trakcie i po ustaniu zatrudnienia

Pracodawca w odrębnej (od umowy o pracę) umowie może zobowiązać pracownika do niepodejmowania działalności konkurencyjnej w trakcie zatrudnienia wobec pracodawcy, jak również do nieświadczenia pracy na jakiejkolwiek podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną (art. 1011 § 1 Kodeksu pracy).

Pracodawca, chcąc zabezpieczyć swoje interesy po rozstaniu z pracownikiem, może zawrzeć umowę o zakazie konkurencji ważną także po ustaniu zatrudnienia. Zawarcie takiej umowy jest jednak ograniczone do konkretnej kategorii pracowników, tj. mających dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (art. 101 § 1 Kodeksu pracy).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne