Jakie uprawnienia pracownicze musi zapewnić pracodawca stażyście z urzędu pracy
Między stażystą z urzędu pracy a pracodawcą nie dochodzi do zawarcia umowy o pracę, a świadczona w ramach stażu praca nie jest stosunkiem pracy. Stażystom przysługuje jednak część uprawnień, jakie mają pracownicy. Pracodawcy muszą im zapewnić np. niektóre świadczenia wynikające z przepisów bhp czy płatne dni wolne.
Stażysta podpisuje umowę o staż z urzędem pracy, ale pracę wykonuje u pracodawcy, do którego jest kierowany przez urząd pracy. W wyniku stażu bezrobotny nabywa umiejętności praktyczne do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy, ale bez nawiązywania stosunku pracy z pracodawcą. Fakt, że do zawarcia stosunku pracy nie dochodzi, powoduje, że stażysta w dalszym ciągu pozostaje osobą bezrobotną, mimo że faktycznie świadczy pracę.
Prawo do stażu
W celu odbycia stażu mogą zostać skierowane do pracodawcy osoby będące w tzw. szczególnej sytuacji na rynku pracy, np. bezrobotni do 25. roku życia, bezrobotni niepełnosprawni, bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego i średniego wykształcenia (art. 53 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia...). W zależności od kategorii osób, dla których staż jest organizowany, różny jest okres jego trwania. Minimalny okres stażu wynosi 3 miesiące. Bezrobotni w tzw. szczególnej sytuacji na rynku mogą być skierowani przez starostę na staż w wymiarze do 6 miesięcy. Natomiast bezrobotni do 25. roku życia, a także bezrobotni, którzy nie ukończyli 27 lat do upływu 12 miesięcy od dnia wskazanego w dyplomie lub innym dokumencie poświadczającym ukończenie szkoły wyższej - na okres do 12 miesięcy.
WAŻNE!
Minimalny okres stażu bezrobotnego z urzędu pracy wynosi 3 miesiące.
Z przepisów nie wynika bezpośrednio możliwość przedłużenia 3-miesięcznego stażu o kolejne miesiące w celu uzyskania jego maksymalnej łącznej długości np. 6 miesięcy. Mimo że okres stażu powinien być wskazany w umowie między organizatorem stażu a starostą, należy przyjąć, że nie ma przeciwwskazań do przedłużenia czasu trwania stażu, z uwzględnieniem jednak ograniczeń wynikających z przepisów - czyli do 6 lub 12 miesięcy. W takim przypadku niezbędne jest zachowanie ciągłości przebiegu stażu, co wynika z tego, że bezrobotny nie może odbywać stażu ponownie u tego samego pracodawcy na tym samym stanowisku pracy (§ 1 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty