17.01.2024

Wyrok NSA z dnia 17 stycznia 2024 r., sygn. I OSK 262/23

Dnia 17 stycznia 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędziowie: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 stycznia 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 października 2022 r., sygn. akt IV SA/Po 364/22 w sprawie ze skargi W. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] kwietnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie dofinansowania do zakupu żywności oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 12 października 2022 r., IV SA/Po 364/22 oddalił skargę W. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] kwietnia 2022 r. nr [...]w przedmiocie dofinansowania do zakupu żywności.

Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach sprawy:

W. W. w dniu [...] stycznia 2022 r. złożył wniosek do Burmistrza Miasta i Gminy P. o dofinansowanie zakupu żywności. Organ I instancji przeprowadzając postępowanie wyjaśniające przeprowadził aktualizację wywiadu środowiskowego w formie rozmowy telefonicznej. Organ ustalił sytuację życiową i materialną wnioskodawcy w miejscu jego zamieszkania i stwierdził, że wnioskodawca nie jest aktywny zawodowo (przebywa na rencie), jest długotrwale chory i prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe (w lokalu należącym do E. W., współuczestnicząc w pokrywaniu kosztów). Ma ustalony znaczny stopień niepełnosprawności, a jego dochód w grudniu 2021 r. stanowiła renta z dodatkiem pielęgnacyjnym oraz dodatek mieszkaniowy w łącznej kwocie 1.507,51 zł. Ponadto wnioskodawca otrzymuje także świadczenie uzupełniające, które nie wlicza się do dochodu. Jednocześnie organ wskazał, że kryterium dochodowe dla osoby prowadzącej samodzielne gospodarstwo domowe wynosi 776,00 zł. Oceniając treść wniosku W. W. organ I instancji uznał, iż zgłoszone przez niego potrzeby nie stanowią niezbędnych potrzeb bytowych, które można zaspokoić w formie zasiłku celowego. Biorąc jednak pod uwagę stan zdrowia skarżącego, organ I instancji postanowił – na podstawie art. 41 pkt. 1 i 2 ustawy 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.2021.2268 ze zm.), dalej jako "u.p.s." – przyznać specjalny zasiłek celowy w kwocie 200 zł na zakup żywności. Jednocześnie organ ten wskazał, że przyznanie wyższego świadczenia na zakup żywności – w formie specjalnego zasiłku celowego – nie leży w granicach możliwości organu pomocy społecznej. Niewątpliwie pomoc społeczna ma tylko wspierać osoby korzystającej ze środków pomocy społecznej, a nie może zaspokajać wszystkich zgłoszonych żądań i to w każdym rozmiarze. Organ I instancji wskazał również, że o możliwości i wysokości przyznania pomocy decydują nie tylko nawet uzasadnione potrzeby wnioskodawcy, lecz także potrzeby innych osób, które znajdują się w gorszej sytuacji niż wnioskodawca.

Od powyższej decyzji odwołanie złożył W. W., zarzucając rozstrzygnięciu organu I instancji niekorzystne sformułowanie terminu realizacji przyznanego świadczenia: "po upływie 14 dni od daty doręczenia decyzji" – a więc w bliżej nieokreślonej przyszłości, podczas gdy pomoc jest potrzebna obecnie

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne