Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. I OSK 128/23
Przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych wymaga łącznego wystąpienia trzech przesłanek: istnienia obowiązku alimentacyjnego, rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu opieki, oraz legitymowania się przez podopiecznego orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności z koniecznością stałej lub długotrwałej opieki. Brak choć jednej z tych przesłanek uniemożliwia przyznanie takiego świadczenia. Ponadto, opieka uprawniająca do świadczenia pielęgnacyjnego musi charakteryzować się taką intensywnością, że uniemożliwia podjęcie lub kontynuację pracy zarobkowej przez opiekuna, a związek przyczynowo-skutkowy między opieką a zaprzestaniem pracy musi być bezpośredni i oczywisty.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zygmunt Zgierski (spr.) Sędziowie: NSA Karol Kiczka del. WSA Jakub Zieliński po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L.M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 2 sierpnia 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 320/22 w sprawie ze skargi L.M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia [...] grudnia 2021 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 2 sierpnia 2022 r. oddalił skargę L.M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z [...] grudnia 2021 r. w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty