Odpowiedzialność materialna pracowników za wyniki inwentaryzacji
Inwentaryzacja przeprowadzana na polecenie pracodawcy przez pracowników jest najczęściej związana z ich odpowiedzialnością za mienie powierzone. Za czas poświęcony na ustalenie stanu określonych rzeczowych lub pieniężnych składników majątkowych po zakończeniu roku (lub po krótszych okresach) zatrudnieni mają prawo do wynagrodzenia za pracę. Jeśli zadania inwentaryzacyjne wiązały się z koniecznością pracy w godzinach nadliczbowych, wówczas wymagają one zrekompensowania czasem wolnym lub stosownymi dodatkami do wynagrodzenia za pracę.
Stwierdzone wskutek inwentaryzacji niedobory mogą zostać potrącone z pensji pracownika wyłącznie za jego pisemną zgodą. W razie braku takiej zgody pracodawca może dochodzić od niego roszczeń z tego tytułu tylko na drodze sądowej.
Ogólne zasady odpowiedzialności materialnej
Przepisy Kodeksu pracy wyróżniają odpowiedzialność materialną pracowników na zasadach ogólnych oraz odpowiedzialność szczególną za powierzone mienie.
Tabela 1. Ogólne warunki odpowiedzialności pracownika
Warunek odpowiedzialności | Czego dotyczy |
szkoda po stronie pracodawcy | może obejmować stratę (szkodę) rzeczywistą, jakiej doznaje mienie poszkodowanego pracodawcy, oraz utratę korzyści, jakiej mógł się spodziewać, gdyby mu szkody nie wyrządzono |
niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązku pracowniczego | może wynikać nie tylko z zakresu czynności pracownika lub np. z ustnych poleceń przełożonego bądź z obowiązującego u pracodawcy regulaminu organizacyjnego |
wina pracownika | dotyczy winy pracownika w wyrządzeniu szkody, która może mieć charakter:
|
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty