Jakie konsekwencje dla płatników i ubezpieczonych wynikają z kontroli zwolnień lekarskich

Pracodawca, który ma podejrzenia, że pracownik nadużywa zwolnienia lekarskiego, może skontrolować taką nieobecność. Uprawnienie do kontroli przysługuje płatnikowi składek, który na 30 listopada poprzedniego roku zgłaszał do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 21 osób. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia takiej kontroli pracodawca może zawnioskować o to do ZUS. Kontrola może dotyczyć zarówno prawidłowości wykorzystywania przez pracownika zwolnienia lekarskiego, jak i zasadności jego wystawienia.

Celem zwolnienia lekarskiego jest odzyskanie przez pracownika zdolności do pracy. Zatem w tym okresie nie może on świadczyć pracy. Za okres przebywania na zwolnieniu lekarskim pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek chorobowy, które stanowią rekompensatę za utracone wynagrodzenie. Zdarzają się jednak przypadki niesłusznego wystawiania zwolnień przez lekarzy lub wystawiania nadmiernie długich zwolnień. W takich sytuacjach pracodawca może zwrócić się do ZUS o przeprowadzenie kontroli zasadności orzekania o czasowej niezdolności do pracy.

Pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim musi liczyć się z ewentualną kontrolą pracodawcy lub ZUS dotyczącą prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego i sprawdzenia, czy pracownik nie wykonuje czynności, które mogą spowodować przedłużenie jego niezdolności do pracy.

Kontrola wykorzystywania zwolnienia lekarskiego

Płatnik składek, który na 30 listopada poprzedniego roku zgłaszał do ubezpieczenia chorobowego więcej niż 20 osób, ma obowiązek ustalania prawa do zasiłków oraz ich wypłaty. To samo dotyczy płatników, którzy nikogo nie zgłaszali do ubezpieczenia chorobowego na 30 listopada poprzedniego roku, ale w pierwszym miesiącu dokonywania takiego zgłoszenia zgłosili powyżej 20 osób. Tacy płatnicy są zobowiązani do kontrolowania prawidłowości wykorzystywania przez ubezpieczonych zwolnień od pracy zgodnie z celem ich wydania oraz są zobowiązani do formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich.

W przypadku zgłaszania do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych taką kontrolę przeprowadza ZUS. Organ rentowy nie przeprowadza kontroli, jeżeli dotyczyłaby ona okresu, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas choroby.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne