Wydawanie pracownikom odzieży i obuwia roboczego - jaki jest zakres kontroli PIP?
Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek dostarczenia pracownikom nieodpłatnie odzieży i obuwia roboczego, jeżeli jest to konieczne ze względu na warunki wykonywania pracy. Wypełnianie tego obowiązku podlega kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do używania na danym stanowisku pracy. Ponadto pracodawca musi dbać o to, aby używane przez pracowników odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe oraz spełniały wymagania określone w odpowiednich Polskich Normach.
Ustalanie zasad przydziału odzieży i obuwia roboczego
Inspektor pracy podczas kontroli sprawdza istniejące w zakładzie pracy dokumenty dotyczące przydziału odzieży i obuwia roboczego. Pracodawcy zazwyczaj ustalają rodzaje odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach pracy jest niezbędne, oraz przewidywane okresy użytkowania odzieży i obuwia roboczego w formie tzw. tabeli przydziału. Jeśli pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników, zasady przydziału powinny być zawarte w regulaminie pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się