Jak uniknąć błędów w wypełnianiu świadectwa pracy?
Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę kończy się wydaniem pracownikowi świadectwa pracy. Jest to dokument, na podstawie którego kolejny pracodawca będzie m.in. zasięgał informacji o przebiegu zatrudnienia pracownika i ustalał jego uprawnienia.
Przepisy prawa pracy regulują kwestie wystawiania świadectwa pracy, jednak w praktyce przy jego wypełnianiu pojawiają się wątpliwości.
Dokument ten jest nie tylko zbiorem informacji dla następnego pracodawcy, ale także podstawą do ubiegania się przez pracownika o określone świadczenia (np. o zasiłek dla bezrobotnych, rentę, emeryturę), dlatego bardzo ważne jest jego prawidłowe wystawienie.
Umowę o pracę z pracownikiem rozwiążemy 31 stycznia 2005 r. Czy muszę tego dnia wydać pracownikowi świadectwo pracy, czy może to nastąpić w terminie późniejszym?
Świadectwo pracy powinno zostać wydane pracownikowi lub osobie, która została na piśmie upoważniona przez pracownika do odbioru tego świadectwa w dniu, w którym rozwiązuje się lub wygasa umowa o pracę. W wyjątkowych sytuacjach przepisy prawa pracy dopuszczają przekazanie pracownikom świadectwa w terminie 7 dni od zakończenia stosunku pracy. Chodzi tu o szczególne przypadki, kiedy wydanie świadectwa w ostatnim dniu pracy nie jest możliwe. Sytuację taką mogą powodować różne okoliczności, np.:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się