Jakie są zasady wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy?
Powodem niewykorzystania przez pracownika przysługującego mu urlopu wypoczynkowego w całości lub w części jest rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy tego pracownika. W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje od pracodawcy ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, do którego pracownik ten nabył prawo.
Kwestiami spornymi w omawianym zakresie są zarówno prawo pracownika do ekwiwalentu za urlop, jak i wysokość należnego ekwiwalentu oraz sposób jego obliczania.
Zawarłem z pracownikiem umowę o pracę na czas określony do 31 grudnia 2004 r. Mam zamiar zatrudnić go ponownie od 1 stycznia na czas określony (na rok). Pracownik twierdzi, że mimo to mam obowiązek wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, ponieważ nie ma pewności, czy 1 stycznia zostanie zatrudniony. Kto ma rację?
Miałby Pan obowiązek wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy wtedy, gdyby w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracownik nie miał możliwości wykorzystania tego urlopu w naturze. Jeżeli po rozwiązaniu umowy o pracę zawrze Pan z pracownikiem kolejną umowę, wówczas może Pan uzgodnić z nim wykorzystanie przez niego urlopu w czasie kolejnej umowy o pracę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się