[Zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem ] § 1. Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej [Siła wyższa] Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na czas trwania przeszkody, gdy z powodu siły wyższej
Poniżej przedstawiamy różne występujące aktualnie formy służby wojskowej i omawiamy uprawnienia oraz obowiązki pracodawców związane z zatrudnieniem pracowników służących w tych formacjach. Pracodawcy muszą być obecnie przygotowani na to, że ich pracownicy będą powoływani częściej na ćwiczenia wojskowe bądź zostaną skierowani do innych zadań związanych z pełnieniem służby w WOT czy aktywnej bądź pasywnej rezerwie. Jeżeli żołnierz aktywnej rezerwy miał zaplanowany urlop wypoczynkowy w terminie, w którym został powołany do służby, albo z tego powodu części urlopu z tego powodu, to pracodawca ma obowiązek przesunąć go na późniejszy termin. Jeżeli żołnierz pasywnej rezerwy ma zaplanowany urlop wypoczynkowy w terminie, w którym został powołany do służby, albo nie wykorzysta
Obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie i przechowywanie w postaci papierowej lub elektronicznej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, a także dokumentacji ZUS i podatkowej. Archiwizowanie powinno być zorganizowane w sposób gwarantujący zachowanie poufności dokumentacji, a także jej integralności, kompletności oraz dostępności. Dokumenty powinny być powodu działania siły wyższej, czy zgody, np. na pracę w godzinach nocnych rodzica dziecka do 8 lat. ubieganiem się o urlop wypoczynkowy i korzystaniem z niego, karta (lista) wypłaconego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych UE L z 2016 r. Nr 119, str. 1; ost.zm. Dz.Urz. UE L z 2021 r.
Odszkodowanie/zadośćuczynienie za doznaną szkodę spowodowaną stwierdzoną chorobą zawodową a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia. wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności. powodu niedopełnienia obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy (przepisów bhp), a zatem podstawą odpowiedzialności Spółki nie będą odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu, wyrządzoną komukolwiek przez ruch przedsiębiorstwa lub zakładu, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły
Art. 15c ust. 3 i art. 22a ust. 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, wprowadzające mechanizm obniżający wysokość świadczeń do przeciętnej emerytury z powszechnego systemu ubezpieczenia społecznego, są sprzeczne z art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1-3, art. 67 ust. 1 oraz art. 2 Konstytucji RP, co uzasadnia odmowę ich zastosowania przez sąd. Kwalifikacja okresów służby jako "służby na rzecz totalitarnego państwa" w rozumieniu art. 13b ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy powinna być dokonywana z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy, w tym indywidualnych czynów funkcjonariusza. Sąd Najwyższy nie ma wątpliwości, że wydziały paszportowe nie bez powodu były nadzorowane przez służbę bezpieczeństwa. Porządek konstytucyjny zakłada bowiem pewną autonomię decyzyjną siły politycznej, która dostała od społeczeństwa mandat do sprawowania macierzyński, - od 3 lipca 1986 r. do 31 stycznia 1991 r. - urlop wychowawczy, - od 1 lutego 1991 r. - referent wydziału Paszportów