Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.08.2005, sygn. PP 443/2/17/05, Urząd Skarbowy w Wołowie, sygn. PP 443/2/17/05
Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca oczekuje zajęcia stanowiska przez organ podatkowy w kwestii:- czy jako stowarzyszenie może dokonać rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług i czy jako stowarzyszenie może być zwolnione z opłaty rejestracyjnej w zakresie podatku VAT a także czy po realizacji projektu edukacyjnego (marzec 2006 r.) można zawiesić rozliczanie podatku od towarów i usług?
W dniu 31.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołowie wpłynął wniosek z dnia 31.05.2005 r. (uzupełniony w dniu 15.06.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z przedstawionego stanu faktycznego zawartego w złożonym piśmie wynika, że Podatnik, jest stowarzyszeniem kultury fizycznej zarejestrowanym w Ewidencji Starostwa Powiatowego w Wołowie, zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach, nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada osobowość prawną, numer identyfikacji podatkowej oraz numer "Regon".Z przedstawionego stanu faktycznego zawartego we wniosku, wynika także że Stowarzyszenie zostało wyróżnione w ramach programu "Równać Szanse 2005 - Ogólnopolski Konkurs Grantowy" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i otrzymało dotację w kwocie 17.800.00 zł netto, którą stanowią środki pomocowe, jako bezzwrotne środki z pomocy zagranicznej.W związku z otrzymaną dotacją Stowarzyszenie będzie dokonywać zakupów m. in. sprzętu sportowego i usług. Otrzymane środki w ramach uzyskanej dotacji, nie zapewniają jednak pokrycia kosztów podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących ww. zakupy towarów i usług.W tej sytuacji, aby odzyskać zapłacony podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach otrzymanej dotacji, Stowarzyszenie postanowiło zarejestrować się jako płatnik podatku od towarów i usług i korzystać z możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku z urzędu skarbowego zgodnie ze stosownymi w tym zakresie przepisami. Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca oczekuje zajęcia stanowiska przez organ podatkowy w kwestii:- czy jako stowarzyszenie może dokonać rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług i czy jako stowarzyszenie może być zwolnione z opłaty rejestracyjnej w zakresie podatku VAT a także czy po realizacji projektu edukacyjnego (marzec 2006 r.) można zawiesić rozliczanie podatku od towarów i usług Zdaniem wnioskodawcy, Stowarzyszenie jako podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej może być podatnikiem podatku VAT korzystającym ze zwrotów podatku VAT przy zakupie towarów i usług a także może być zwolnione z opłaty rejestracyjnej w zakresie podatku VAT, ze względu na rodzaj prowadzonych przez Stowarzyszenie inicjatyw prospołecznych w wołowskim środowisku dzieci i młodzieży a także zawieszenie procesu rozliczania podatku VAT po zakończeniu projektu. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:Postawą prawną działalności stowarzyszeń jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20 poz. 104 ze zm.). W myśl art. 2 tej ustawy stowarzyszenie jest dobrowolnym samorządnym trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych, które opiera swoją działalność na pracy społecznej jego członków.Przepisy ustawy dopuszczają możliwość prowadzenia przez stowarzyszenie działalności gospodarczej, pod tym jednakże warunkiem, że dochód z działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków stowarzyszenia.Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego, wynika, Podatnik jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym w Ewidencji Starostwa Powiatowego w Wołowie, działa zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach, nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada osobowość prawną, numer identyfikacji podatkowej oraz numer "Regon".Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) wynika, że warunkiem uzyskania statusu podatnika podatku od towarów i usług jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej, zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 art. 15, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.W art. 15 ust. 2 ustawy zdefiniowano działalność gospodarcza dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług w następujący sposób:- działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym również podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.Z ramowego statutu Uczniowskiego Klubu Sportowego wynika, że Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów a prowadzone działania nie wyczerpują znamion definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o PTU. Czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U Nr 54 poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 5 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wszystkie wymienione czynności które podlegają opodatkowaniu mają charakter odpłatny ściśle związany z działalnością handlową, usługową bądź produkcyjną a wykonywane są w ramach prowadzonej przez podmiot działalności gospodarczej. Na podstawie art. 96 ww. ustawy o PTU podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Nadmienić także należy że zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o PTU obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. W świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, że do rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług zostali zobowiązani podatnicy, których można uznać za podatników w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT.Na podstawie powyższych regulacji a także w oparciu o przedstawiony przez Stowarzyszenie stan faktyczny, stwierdzić należy że nie można uznać Wnioskodawcy za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy a w związku z tym nie ma możliwości dokonania rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług.Nadmienić także należy że zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o PTU obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96...... Brak możliwości rejestracji dla celów podatku od towarów i usług powoduje bezprzedmiotowość kwestii możliwości zwolnienia Stowarzyszenia z "opłaty rejestracyjnej" dla podatku VAT. Zauważyć jednak należy, że kwota ta stanowi opłatę skarbową, której wysokość i zasady poboru określa ustawa z dnia 09-09-2000 roku o opłacie skarbowej. Dz. U. 86 poz. 960 z 2000 roku. Zgodnie z art. 13 cytowanej ustawy organem właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz (prezydent miasta) i te organy winny zajmować stanowisko w sprawie ewentualnego zwolnienia Stowarzyszenia z należnej im opłaty skarbowej. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia zawieszenia procesu rozliczania się z podatku od towarów i usług. Kwestie wykreślenia podatnika z rejestru podatników tego podatku regulują przepisy art. 96 ust. 6, 7, 8, 9, ustawy o PTU, które wiążą to wykreślenie wyłącznie z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a więc czynności których Wnioskodawca tak naprawdę w ogóle nie wykonuje. Wobec powyższego tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika podatku VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty