Jak po zmianach obliczać pracownikowi wymiar czasu pracy
Nowelizacja Kodeksu pracy z 14 listopada 2003 r. - obowiązująca od 1 stycznia 2004 r. - w dużym stopniu zmieniła regulacje dotyczące czasu pracy. Wprowadziła między innymi nowe zasady obliczania wymiaru czasu pracy oraz nowe systemy jego organizacji.
Czasem pracy określa się czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Należy pamiętać, że do czasu pracy wlicza się również niektóre okresy niewykonywania pracy przez pracownika. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku np. przestoju w zakładzie pracy, za który odpowiedzialność ponosi pracodawca, przerw w pracy oraz zwolnień od pracy. Okresy te podlegają wliczeniu do czasu pracy pracownika, pod warunkiem że nie wynikają z jego winy.
Podstawowy wymiar czasu pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Natomiast tygodniowa norma czasu pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekroczyć przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Podstawowy wymiar czasu pracy pracownika
Obliczając obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy, należy:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się