Co kontroluje PIP w zakresie rozwiązywania stosunków pracy?
Kodeks pracy przewiduje kilka sposobów rozwiązywania stosunku pracy. Zarówno rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem, bez wypowiedzenia, jak i za porozumieniem stron, w przypadku naruszenia obowiązujących w tym zakresie przepisów, może być przyczyną odpowiedzialności pracodawcy. Jednym z podstawowych zakresów kontroli inspektora pracy są więc obowiązki ciążące na pracodawcy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy.
W omawianym zakresie inspektor pracy w trakcie prowadzonej kontroli skupia się w szczególności na weryfikacji akt osobowych. Dotyczy to zwłaszcza części C, zawierającej dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, w tym: oświadczenie o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę oraz kopia wydanego pracownikowi świadectwa pracy. Równie istotne jest udokumentowanie wywiązania się przez pracodawcę z obowiązku terminowego wypłacenia pracownikowi wszystkich należności z zakresu stosunku pracy (np. potwierdzeniem wypłaconego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, listą płac z uregulowanymi świadczeniami wobec pracownika, z którym rozwiązano umowę o pracę).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się