Ochrona ubezpieczeniowa w kontekście rzeczywistego przebiegu postoju - Wyrok SN z dnia 22 sierpnia 2024 r., sygn. II CSKP 2090/22

Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej powinna być interpretowana w sposób, który zapewnia ubezpieczonemu realną ochronę, a w przypadku wątpliwości interpretacyjnych winni je ponosić twórcy postanowień umowy, jeśli niejasności nie można usunąć za pomocą wykładni.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w Izbie Cywilnej w składzie:

SSN Marcin Łochowski (przewodniczący)

SSN Piotr Telusiewicz

‎SSN Mariusz Załucki (sprawozdawca)

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 22 sierpnia 2024 r. w Warszawie ‎skargi kasacyjnej W. spółki akcyjnej w W. ‎od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie ‎z 24 czerwca 2021 r., VII AGa 875/20,
‎w sprawie z powództwa P. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W. ‎przeciwko W. w W. ‎o zapłatę,

1. oddala skargę kasacyjną;

2. zasądza od W. spółki akcyjnej w W. na rzecz P. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W. kwotę 2.700 (dwa tysiące siedemset) złotych zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

UZASADNIENIE

P. sp. z o.o. w W. wniósł o zasądzenie kwoty 34 629,53 euro wraz z odsetkami za opóźnienie od G. S.A. w W. (obecnie W. S.A. w W.).

Sąd Okręgowy w Warszawie ustalił, że powód posiadał u pozwanego ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej wykupione u pozywanego w zakresie czynności przewoźnika drogowego, w trakcie realizacji transportu doszło do zdarzenia, w wyniku, którego została skradziona część ładunku o łącznej wartości 
‎34 629,53 euro.

Zgodnie z § 1 pkt 7 i 8 umowy ubezpieczenia, G. S.A. obejmuje ochroną ubezpieczeniową odpowiedzialność cywilną ubezpieczonego za szkody powstałe w czasie postoju środka transportu wraz z przesyłką zgodnie z punktem 7.1. na parkingu: a) strzeżonym lub b) położonym w obrębie stacji paliw, hotelu, motelu, baru, restauracji lub c) znajdującym się bezpośrednio przy drodze krajowej, autostradzie lub drodze ekspresowej lub d) zlokalizowanym przy terminalu celnym/granicznym lub e) wskazanym przez policję lub inne upoważnione służby publiczne. Natomiast zgodnie z punktem 7.2. w miejscu: a) załadunku lub dostawy lub b) położonym bezpośrednio przy miejscu załadunku lub dostawy przesyłki, o ile postój wynika z braku możliwości przekazania przesyłki odbiorcy na skutek dotarcia na miejsce rozładunku poza godzinami pracy odbiorcy lub c) prowadzenia działalności gospodarczej przez ubezpieczonego lub bazy transportowej ubezpieczonego, pod warunkiem, że miejsce to jest wydzielone, trwale ogrodzone, całodobowo dozorowane, oświetlone w porze nocnej, wyposażone w urządzenia blokujące wjazd i wyjazd, które uniemożliwiają wjazd i po i wyjazd pojazdu bez zezwolenia osoby dozorującej lub d) awarii środka transportu umożliwiającej kontynuowanie przewozu lub e) wypadku drogowego, jakiemu uległ środek transportu lub f) udzielenia przez ubezpieczonego pomocy ofiarom wypadku drogowego lub g) nagłego zachorowania kierowcy, wymagającego niezwłocznej interwencji lekarskiej lub h) gwałtownego pogorszenia się warunków atmosferycznych, uniemożliwiającego realizację przewozu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne