Kto ponosi odpowiedzialność za błąd w ewidencji VAT prowadzonej przez biuro rachunkowe
Od 1 października 2020 r. za każdy błąd w ewidencji (pliku JPK_VAT) grozi kara. Wprowadzono też dodatkowe sankcje karnoskarbowe za uchybienia związane z ewidencją dla celów VAT. Ponieważ w wielu przypadkach podatnicy powierzają prowadzenie ewidencji i wysyłkę JPK_VAT biurom rachunkowym, należy przypomnieć, kto poniesie odpowiedzialność, jeżeli błąd zostanie popełniony przez biuro.
Kwestią podstawową, którą zawsze trzeba przypominać, jest fakt, że korzystanie z usług biura rachunkowego nie zwalnia podatnika z odpowiedzialności za skutki popełnionych błędów. Zgodnie z art. 26 Ordynacji podatkowej, to podatnik, a nie podmiot prowadzący jego księgi rachunkowe, odpowiada za zobowiązania podatkowe całym swoim majątkiem. Błędem powodującym taką odpowiedzialność może być np.:
- niedokonanie wpłat podatków w przepisanym terminie,
- zaniżenie zobowiązania podatkowego,
- zawyżenie zwrotów VAT,
- niepobranie lub pobranie, a następnie niewpłacenie pobranych podatków w związku z wykonywaniem funkcji płatnika (np. nieodprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłaconych pracownikom).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty