20.03.2024 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.58.2024.2.MSU

Prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy, w związku ze świadczeniem usług coachingu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 24 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy, w związku ze świadczeniem usług coachingu.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W ramach nierejestrowej działalności gospodarczej chciałaby Pani oferować usługi coachingu.

Treść art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT stanowi przedmiot wątpliwości. Definicja Coachingu zgodnie z definicją ICF (International Coach Federation) „coaching to towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału”.

Zadaniem „Coacha” jest podniesienie świadomości osoby poddawanej temu procesowi, aby wszedł na wyższy poziom działania. Coach najczęściej nie posiada wiedzy z dziedziny danego zawodu, który klient wykonuje. Ta wiedza nie jest mu potrzebna, aby osoba korzystająca z coachingu otrzymała odpowiedzi, których szuka. Coach nie przekazuje wiedzy uczestnikowi procesu coachingowego. Celem jest aby po przeprowadzeniu procesu przez coacha, każda osoba wykonująca określony zawód mogła znacznie łatwiej i efektywniej osiągnąć zamierzony cel.

Podczas pracy jako Coach będzie Pani bazować na mocnych stronach i potencjale klienta. Nie będzie Pani dawać gotowych rozwiązań, ani doradzać - co niewątpliwe leży w kompetencji doradcy. Świadcząc usługi coachingowe, Pani rola sprowadzać się będzie do zadawania pytań, dawania przestrzeni, tak aby klient sam znalazł rozwiązanie i ustalił kroki działania. W relacji coach - klient, to klient odpowiada za rezultat, za to czy osiągnie lub nie cel. Rola Coacha sprowadza się do bycia partnerem w relacji, a nie doradcą, który ma wiedzę i wie jak rozwiązać problem klienta. Coaching jest procesem, zatem proces z klientem nie będzie ograniczał się do jednorazowego spotkania, tak jak bywa to w usługach doradczych. Działalność coachingowa polegać więc będzie na mentalnym wspieraniu ludzi, aby lepiej wykorzystywali swoje wewnętrzne zasoby, zwiększali swoją motywację do działania oraz niwelowali swoje obawy, strach przed ważnymi dla nich zmianami życiowymi/zawodowymi. Coaching ma za zadanie pomóc im stworzyć odpowiednie warunki do pożądanej zmiany, wesprzeć ich w podjęciu najlepszej decyzji i zapewnić im dość szybkie osiągnięcie postawionych sobie celów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne