11.05.2011 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 11.05.2011, sygn. IBPP1/443-288/11/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP1/443-288/11/BM

w zakresie ustalenia czy podatnikiem podatku VAT powinna być Gmina czy Urząd Gminy

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011r. (data wpływu 11 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podatnikiem podatku VAT powinna być Gmina czy Urząd Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podatnikiem podatku VAT powinna być Gmina czy Urząd Gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z problemami interpretacyjnymi pojawiającymi się w orzecznictwie sądów i interpretacjach izb skarbowych kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług: gmina czy jej urząd..." Wnioskodawca zwraca się z prośbą o jednoznaczne rozstrzygnięcie powyższego problemu. Naczelnik Urzędu Skarbowego rejestrując podatnika, potwierdza jego status jako podatnika czynnego, czyli uprawnionego do odliczeń podatku VAT (art. 96 ust. 4) lub zwolnionego (art. 96 ust.3).

Urząd Miejski w dniu 20 maja 1997r. otrzymał decyzję w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej i posługiwał się nim przy składaniu deklaracji VAT-7. Stanowisko o dopuszczalności wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez urzędy gmin i ich statusie jako podatnika tego podatku było w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 19 grudnia 1994r., nr PP1-7207-69-94/SK, wydanym na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o podatku VAT z stycznia 1993r. W 2003r. Gmina Miejska wystąpiła z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej, który otrzymała w dniu 30 kwietnia 2003r. (NIP X). Powyższa sytuacja była wynikiem orzekanych wyroków przez sądy w sprawie podmiotowości podatkowej gmin i powiatów. Zmiana statusu podatnika (z urzędu na gminę) drastycznie zmieniła dotychczasowe zasady rozliczeń tego podatku, a orzeczenia sądów nie rozstrzygały problemu ujmowania operacji księgowych w księgach rachunkowych (w organie gminy nie prowadzi się ewidencji umożliwiającej rozliczenia podatku VAT tj. sprzedaży i zakupów). Urząd Miejski w 2007r. wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie interpretacji podatkowej, którym numerem NIP należy się posługiwać przy składaniu deklaracji VAT-7, numerem NIP Gminy Miejskiej czy numerem NIP Urzędu Miejskiego oraz kto powinien wystawiać faktury z tyt. dzierżawy, czynszu najmu, wykupu lokalu czy gruntu. Urząd Miejski stał na stanowisku, że Gmina i Urząd dla celów VAT-7 powinny stosować jednakowe oznaczenia NIP i w związku z tym powinny składać jedną deklarację VAT-7, wszystkie dokumenty wymagające oznaczenia NIP, w tym faktury VAT i deklaracje VAT-7, sporządzane powinny być i wystawiane przez Urząd z tytułu czynności przypisanych prawnie Gminom. Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w Postanowieniu Nr US.II/415-8/07 z dnia 1 sierpnia 2007r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne