Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    27.11.2018 Ubezpieczenia

    Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2018 r., sygn. II GSK 1317/18

    Ochrona zdrowia; Działalność gospodarcza

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia del. WSA Sylwester Miziołek (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Wojewody Łódzkiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 kwietnia 2018 r., sygn. akt III SA/Łd 213/18 w sprawie ze skargi Powiatu Kutnowskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia [...] stycznia 2018 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie określenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2018 r., sygn.. akt III SA/Łd 213/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi po rozpoznaniu skargi Powiatu Kutnowskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 17 stycznia 2018 r. nr PNIK-I.4131.8.2018 w przedmiocie stwierdzenia nieważności § 4 uchwały Nr 278/XLV/17 Rady Powiatu w Kutnie z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie określenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu kutnowskiego w 2018 roku uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.

    Powyższe orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

    Rada Powiatu w Kutnie w drodze uchwały z dnia 20 grudnia 2017 r. ustaliła rozkład pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Kutnowskiego na rok 2018. Organ nadzoru w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania nadzorczego powziął wątpliwości, czy mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, Rada miała prawo do zawarcia w treści uchwały postanowienia § 4, zgodnie z którym zobowiązuje się kierowników lub właścicieli aptek na terenie powiatu kutnowskiego do umieszczenia w widocznym miejscu informacji o dyżurującej aptece wraz z podaniem jej adresu i numeru telefonu.

    W odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego, Przewodniczący Rady Powiatu w Kutnie wyjaśnił, wskazując, że art. 94 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2211, ze zm.) [dalej: ustawa - Prawo farmaceutyczne], zgodnie z którym rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego, wprawdzie nie stanowi wprost, że Rada Powiatu w Kutnie może doprecyzować obowiązki kierowników czy wścieli aptek, jednakże nie może to powodować, iż postanowienie § 4 przedmiotowej uchwały jest sprzeczne z prawem. Organ nadzoru stanął na stanowisku, że norma kompetencyjna zawarta w art. 94 ust. 2 w zw. z art. 94 ust. 1 ustawy - Prawo farmaceutyczne, upoważnia radę powiatu wyłącznie do określenia - dostoswanego do potrzeb ludności zapewniającego dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy - rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych. W niniejszej sytuacji § 4 uchwały wykracza poza upoważnienie ustawowe, ponieważ ustawa nie upoważnia organu stanowiącego powiatu do zobowiązania żadnego podmiotu do wykonywania obowiązków informacyjnych dotyczących godzin pracy aptek, czy harmonogramu dyżuru aptek. Zdaniem organu nadzoru przepis kompetencyjny wskazuje wprost na zakres przekazanego radzie powiatu upoważnienia ustawowego, a stanowienie norm poza tym zakresem stanowi wykroczenie poza wskazany przez ustawodawcę zakres przedmiotu uchwały określającej rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Organ nadzoru wskazał ponadto, że w świetle zasady praworządności każda norma kompetencyjna musi być realizowana zgodnie z regułami stanowienia prawa. Zakres upoważnienia musi być zawsze interpretowany przez pryzmat działania w granicach i na podstawie prawa. Realizując kompetencję organ musi uwzględniać treść normy upoważniającej. Naczelną zasadą prawa publicznego jest zakaz domniemania kompetencji. Normy kompetencyjne (upoważniające) powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii. Organ nadzoru podkreślił, iż nawet przyjmując, że umieszczanie informacji o godzinach pracy aptek w witrynie, czy na drzwiach apteki jest "utrwalonym zwyczajem" i można do niego podchodzić z aprobatą, niemniej jednak, rada powiatu nie jest organem właściwym do implementowania, czy transponowania zwyczajów (ex definitione utrwalonych) do norm prawa pozytywnego. Nie istnieje bowiem taka kompetencja ogólna, która nakazywałaby dobrze funkcjonujące - w oparciu o zwyczaj - zachowania, czynić obowiązkiem prawnym w sytuacji, w której ustawa nie stwarza ku temu żadnych podstaw. Organ nadzoru nie zgodził się ze stanowiskiem Przewodniczącego Rady Powiatu w Kutnie, że gdy mówimy o realizacji tak ważnego interesu publicznego, jakim jest ochrona zdrowia i życia, to rada powiatu w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, może wydawać powiatowe przepisy porządkowe. Wynika to expressis verbis z art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Organ nadzoru stanął na stanowisku, że przedmiotowa uchwała rady powiatu w sprawach określonych w art. 94 ust. 2 ustawy - Prawo farmaceutyczne jest aktem prawa miejscowego, a nie przepisem porządkowym wydawanym ma podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    09.05.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 9 maja 2024 r., sygn. II GSK 330/21
    Czytaj więcej
    13.02.2024 Ubezpieczenia
    Ustalenie dyżurów aptek przez radę powiatu zgodne z prawem - Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. II GSK 1352/20
    Czytaj więcej
    23.01.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 398/23
    Czytaj więcej
    19.12.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 1015/20
    Czytaj więcej
    19.12.2023 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 232/21
    Czytaj więcej
    19.12.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 1091/20
    Czytaj więcej
    07.12.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 241/23
    Czytaj więcej
    30.11.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. II GSK 2227/22
    Czytaj więcej
    30.11.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. II GSK 2292/22
    Czytaj więcej
    16.11.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. II GSK 639/21
    Czytaj więcej
    16.11.2023 Obrót gospodarczy
    Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. II GSK 870/20
    Czytaj więcej
    19.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 19 października 2023 r., sygn. II GSK 2063/22
    Czytaj więcej
    19.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 19 października 2023 r., sygn. II GSK 1908/22
    Czytaj więcej
    17.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. II GSK 1837/22
    Czytaj więcej
    17.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. II GSK 1567/22
    Czytaj więcej
    17.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. II GSK 855/23
    Czytaj więcej
    17.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. II GSK 854/20
    Czytaj więcej
    10.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2023 r., sygn. II GSK 1992/22
    Czytaj więcej
    10.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2023 r., sygn. II GSK 619/23
    Czytaj więcej
    10.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2023 r., sygn. II GSK 1912/22
    Czytaj więcej
    10.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2023 r., sygn. II GSK 2040/22
    Czytaj więcej
    04.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 4 października 2023 r., sygn. II GSK 2021/22
    Czytaj więcej
    04.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 4 października 2023 r., sygn. II GSK 824/20
    Czytaj więcej
    04.10.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 4 października 2023 r., sygn. II GSK 1852/22
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.