17.10.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 17 października 2023 r., sygn. II GSK 1837/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Małgorzata Bejgerowska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sp. j. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 1069/21 w sprawie ze skargi T. Sp. j. w W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 7 grudnia 2020 r. nr POD.5101.1.2020.MPIE.4 w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od T. Sp. j. w W. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego kwotę 360,- (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 maja 2022 r., o sygn. akt V SA/Wa 1069/21, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329 ze zm. - dalej w skrócie: "P.p.s.a."), oddalił skargę T. sp. j. z siedzibą w W. (dalej jako: "Spółka", "Strona" lub "Skarżąca") na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 7 grudnia 2020 r., nr POD.5101.1.2020.MPIE.4, w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej. Pełna treść uzasadnienia zaskarżonego wyroku oraz innych orzeczeń powołanych poniżej, dostępna jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/.

Sąd pierwszej instancji przedstawił w wyroku następujący stan faktyczny sprawy.

1.1. Główny Inspektor Farmaceutyczny zaskarżoną decyzją z dnia 7 grudnia 2020 r. cofnął Spółce zezwolenie z dnia 18 lipca 2011 r., zmienione decyzją z dnia 23 grudnia 2015 r., na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej zlokalizowanej w W. przy ul. [...]. Organ wyjaśnił, że w dniach 5 do 7 września 2018 r. w powyższej hurtowni farmaceutycznej przeprowadzona została inspekcja, w wyniku której stwierdzono szereg naruszeń określonych jako krytyczne lub ważne. Najistotniejszym uchybieniem była sprzedaż produktów leczniczych do Hurtowni Leków "[...]" Sp. z o.o. z siedzibą w [...], co do której organ odwoławczy decyzją z dnia 21 maja 2018 r., unieruchomił hurtownię farmaceutyczną zlokalizowaną w P. przy ul. [...], prowadzoną przez Hurtownię Leków "[...]". Informacja o unieruchomieniu powyższej hurtowni prowadzonej przez Hurtownię Leków "[...]" ukazała się w rejestrze hurtowni 4 lipca 2018 r. Wspomniana decyzja o unieruchomieniu stała się ostateczna i prawomocna w związku z oddaleniem skargi na tę decyzję prawomocnym wyrokiem z dnia 17 grudnia 2018 r., o sygn. akt VI SA/Wa 1511/18, przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Organ opisując transakcje między Spółką a Hurtownią Leków "[...]" wskazał, że w dniu 11 lipca 2018 r. sprzedano do unieruchomionej hurtowni 5.000 opakowań produktu leczniczego [1] 60 mg (10 tabl.), a w dniach 12, 20 i 27 lipca 2018 r. – łącznie 12 080 opakowań produktu leczniczego [2] (6 tabl.) oraz w dniu 17 sierpnia 2018 r. – 7.920 opakowań produktu leczniczego [3] 60 mg+2,5 mg (12 tabl.). Wszystkie te produkty zawierają substancję psychoaktywną - pseudoefedrynę, która jest prekursorem narkotykowym kat. 1. Pseudoefedryna może służyć do nielegalnego wytwarzania narkotyków syntetycznych oraz substancji psychotropowych, np. do produkcji metamfetaminy czy metkatynonu. Ustalono, że w okresie między 11 lipca a 30 sierpnia 2018 r. Spółka wystawiła na rzecz nieuprawnionego podmiotu 11 faktur na łączną kwotę 718 672 zł, przy czym 25 000 opakowań produktów leczniczych sprzedano już po ujawnieniu, w rejestrze hurtowni, informacji o unieruchomieniu hurtowni prowadzonej przez Hurtownię Leków "[...]" Sp. z o.o. w [...], a ostatnia sprzedaż miała miejsce w dniu 30 sierpnia 2018 r. (7 tygodni od ujawnienia tej informacji). W ocenie organu Spółka dopuściła się naruszenia art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 1977 ze zm. – dalej w skrócie: "u.p.f.") w stopniu rażącym, co stanowi samodzielną przesłankę do cofnięcia zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej, poza innymi nieprawidłowościami. Zdaniem organu sprzedaż istotnej ilości produktów leczniczych zawierających pseudoefedrynę do unieruchomionej hurtowni była na tyle znacząca, że uzasadniała cofnięcie zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej i uchybienie to nie mogło zostać usunięte.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne