07.12.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. II GSK 241/23

1. Zasada zaufania obywateli do organów państwa wyrażona w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego uznawana jest za klamrę, która spina całość ogólnych zasad postępowania. Jest to zasada najszersza pod względem zakresu. Można w niej pomieścić bogaty katalog zasad ogólnych.

2. Zasada wynikająca z treści art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego stanowi podstawę uznania, że przy rozpoznawaniu sprawy organ administracji publicznej - zwłaszcza stosując normy o charakterze sankcyjnym - nie powinien negatywnie dla strony interpretować wieloznacznych okoliczności sprawy, w sytuacji, gdy do powstania takiej wieloznaczności przyczynił się sam organ administracji publicznej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Marek Krawczak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Farmaceutycznego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4167/21 w sprawie ze skargi S. Sp. z o.o. Sp.k. w E. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 18 czerwca 2021 r. nr PHW.533.14.2020.MO.3 w przedmiocie kary pieniężnej za nieprzekazanie informacji. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 sierpnia 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 4167/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w E. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 18 czerwca 2021 r. w przedmiocie kary pieniężnej za nieprzekazanie informacji, w punkcie 1. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia 13 grudnia 2019 r.; w punkcie 2. umorzył postępowanie w sprawie; w punkcie 3. zasądził od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Główny Inspektor Farmaceutyczny na podstawie danych zgromadzonych w Zintegrowanym Systemie Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (zwanym dalej: "ZSMOPL") powziął wiadomość, że Strona nie wywiązuje się z obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność polegającą na prowadzeniu hurtowni farmaceutycznej, określonych w przepisie art. 78 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2211 z późn. zm., zwanej dalej: "u.p.f."), polegających na przekazywaniu do ZSMOPL informacji o przeprowadzonych transakcjach, stanach magazynowych i przesunięciach magazynowych do innych hurtowni farmaceutycznych: produktów leczniczych, produktów leczniczych sprowadzonych w trybie art. 4 tej ustawy, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych, dla których wydana została decyzja o objęciu refundacją i ustaleniu urzędowej ceny zbytu, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego sprowadzonych w trybie art. 29a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1252, z późn. zm.), w zakresie danych określonych w art. 72a ust. 2 tej ustawy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne