Jak pracodawca może wykorzystywać wizerunek pracownika, aby nie narazić się na jego roszczenia
Wizerunek pracownika, przedstawiony np. w formie fotografii, może być rozpowszechniany za jego zgodą. Wykorzystanie wizerunku bez zgody pracownika naraża pracodawcę na roszczenie pracownika o zadośćuczynienie pieniężne lub naprawienie szkody.
Wizerunek, podobnie jak m.in. zdrowie, cześć, nazwisko lub pseudonim, tajemnica korespondencji należą do dóbr osobistych pracownika, które podlegają ochronie. Zasada ta została podkreślona w przepisach prawa pracy. Pracodawca został bowiem zobowiązany do poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika (art. 111 Kodeksu pracy).
Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej (art. 81 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Dlatego, chociaż pracownik najczęściej udostępnia pracodawcy swój wizerunek (w postaci zdjęcia) już na etapie rekrutacji, pracodawca nie może wykorzystać go bez zgody pracownika np. na firmowej stronie internetowej czy w folderze reklamowym pracodawcy.
Pracodawca nie może jednak żądać od kandydata do pracy fotografii w związku z prowadzoną rekrutacją. Kandydat do pracy może dobrowolnie przekazać pracodawcy takie zdjęcie na potrzeby rekrutacji.
Jeżeli zachodzi potrzeba, pracodawca w związku z zatrudnieniem pracownika wystawia legitymację służbową, przepustkę albo inny dokument upoważniający pracownika do przebywania na terenie zakładu pracy lub załatwiania spraw służbowych poza zakładem (§ 4 rozporządzenia dotyczącego sposobu prowadzenia akt osobowych). W takim przypadku może zażądać od pracownika zdjęcia. Dopuszczalne jest bowiem wykorzystanie przez pracodawcę wizerunku (fotografii) do sporządzania identyfikatora używanego w trakcie pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty