07.05.2006 Kadry i płace

Podania jakich danych osobowych można wymagać od kandydata do pracy i od pracownika

W związku z zatrudnieniem pracownika w firmie istnieje potrzeba uzyskania od niego różnych danych osobowych. Do 1 stycznia 2004 r. pracodawca mógł wymagać od kandydata do pracy, a później od pracownika, podania danych i informacji, które często nie miały związku z wykonywaną pracą. Po zmianie Kodeksu pracy to uprawnienie pracodawcy zostało ograniczone.

Katalog danych osobowych, jakich pracodawca może żądać od kandydata do pracy, a następnie pracownika, jest ściśle określony. W przypadku kandydata do pracy są to:
• imię (imiona) i nazwisko,
• imiona rodziców,
• data urodzenia,
• miejsce zamieszkania (adres do korespondencji),
• wykształcenie,
• przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Natomiast od pracownika pracodawca może ponadto żądać:
• innych danych osobowych, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci pracownika, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy,
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne