Kiedy pracodawca może domagać się od kandydatów do pracy danych dotyczących ich wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i przebiegu zatrudnienia
Od 4 maja 2019 r. zmianie uległy uprawnienia pracodawcy do pozyskiwania od kandydatów do pracy danych dotyczących ich wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz przebiegu zatrudnienia. Obecnie takich danych można wymagać od tych osób, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Pomimo wejścia w życie tych regulacji kilka miesięcy temu wciąż stwarzają one problemy pracodawcom.
W wyniku nowelizacji przepisów Kodeksu pracy, które weszły w życie 4 maja 2019 r., zostały zmienione regulacje dotyczące pozyskiwania danych od kandydatów do pracy i pracowników. Nowelizacja ta dostosowała przepisy Kodeksu pracy do obowiązujących w Polsce od 25 maja 2018 r. przepisów RODO (unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych).
Zmienione zasady przetwarzania danych kandydata
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami pracodawca żąda od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących (art. 221 § 1 Kodeksu pracy):
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe wskazane przez taką osobę,
- wykształcenie,
- kwalifikacje zawodowe,
- przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Jednak danych dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia pracodawca żąda tylko wtedy, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.
Wprowadzone zmiany sprowadzają się do kilku zasadniczych kwestii:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty