MF zapowiedziało, że rezygnuje z obowiązku integracji kas online z terminalami płatniczymi, który miał wejść w życie od 2025 r. Projekt wprowadzający tą zmianę „utknął” w procesie legislacyjnym. Dlatego czasowo obowiązek ten został przesunięty na 1 kwietnia 2025 r. ustawą o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.
Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze. Już dziś można złożyć wniosek o adres do doręczeń, a sam adres
Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi wciąż mogą składać wnioski do ZUS o świadczenie interwencyjne. Jego celem jest wsparcie w dalszym prowadzeniu działalności. Do ZUS wpłynęło już ponad tysiąc wniosków, a suma kwot do wypłaty przekroczyła 120 mln zł. Wnioski o świadczenie interwencyjne można składać do 16 marca 2025 roku.
Fundacje rodzinne budzą coraz większe zainteresowanie wśród podatników. Wraz z zainteresowaniem tą formą zabezpieczenia majątkowych interesów rodziny pojawiają się jednak także wątpliwości co do tego, czym takie fundacje mogą się zajmować. Ponieważ niedawno na ten temat wypowiedziało się kilkukrotnie Ministerstwo Finansów, warto przedstawić jego stanowisko w tym zakresie.
Organ administracyjny, wydając decyzję w sprawie nałożenia kary pieniężnej, musi bezwzględnie przestrzegać oceny prawnej zawartej w prawomocnych wyrokach sądów administracyjnych, a także uwzględniać aktualny stan faktyczny, aby decyzja była zgodna z zasadami praworządności i proporcjonalności.
Interes publiczny jako przesłanka odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej w ramach ustawy o systemie monitorowania przewozu towarów wymaga uwzględnienia indywidualnych okoliczności sprawy oraz zasady proporcjonalności, nie może być ograniczony wyłącznie do spełniania celów ustawy SENT.
Decyzja administracyjna o skierowaniu na badania lekarskie ma charakter decyzji związanej, jeśli istnieją uzasadnione zastrzeżenia co do stanu zdrowia uprawnionego do kierowania pojazdem, w tym uzasadnione zastrzeżenia oparte na opinii sądowo-psychiatrycznej potwierdzającej uzależnienie od alkoholu.
Odstąpienie od nałożenia kary pieniężnej na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów wymaga uwzględnienia zasady proporcjonalności i indywidualizacji kary, nie ograniczając się tylko do oceniania samej wysokości kary, ale także interesu publicznego oraz interesu przewoźnika w kontekście ustalonych okoliczności faktycznych.
5 listopada 2024 r. Prezydent podpisał projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis, Projektowana ustawa dostosowuje krajowe przepisy do prawa unijnego. Obecnie w polskich aktach prawnych znajdują się odniesienia do poprzednich rozporządzeń KE dotyczących pomocy de minimis.