29.01.2019 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 29.01.2019, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.646.2018.1.SS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.646.2018.1.SS

Zwolnienie od podatku VAT odpłatnego świadczenia usług wyżywienia dla uczniów szkół podstawowych i dzieci w wieku do lat 3 oraz wyłączenia od opodatkowania odpłatnego świadczenia usług wyżywienia dla dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT odpłatnego świadczenia usług wyżywienia dla uczniów szkół podstawowych i dzieci w wieku do lat 3,
  • nieprawidłowe w zakresie wyłączenia od opodatkowania odpłatnego świadczenia usług wyżywienia dla dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 994, późn. zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast w art. 7 wyżej cyt. ustawy, ustawodawca wymienia zakres zadań własnych gminy, do których należy edukacja publiczna (art. 7 ust. 1 pkt 8).

Wnioskodawca swoje ustawowe zadanie edukacji publicznej realizuje poprzez prowadzenie na swoim terenie 12 szkół podstawowych, dwóch przedszkoli publicznych (samorządowe jednostki budżetowe) i jednego gminnego żłobka. Ww. jednostki budżetowe nie posiadają osobowości prawnej, korzystają z osobowości prawnej jednostki samorządu terytorialnego, co oznacza, że nie działają w imieniu własnym. Wszelką działalność prowadzą w imieniu i na rachunek Gminy, w zakresie udzielonych pełnomocnictw, gdyż nie mogą samodzielnie zaciągać zobowiązań oraz nabywać praw we własnym imieniu. Każda czynność cywilno-prawna jest czynnością Gminy dokonaną w jej imieniu i na jej rzecz. Z tego względu, prawo własności nie przysługuje jednostkom budżetowym tylko jednostce samorządu terytorialnego, tj. Gminie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne