Interpretacja indywidualna z dnia 24.05.2013, sygn. ITPP2/443-203/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-203/13/RS
Stawka podatku na wynajem statku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 i 29 kwietnia 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do czynności wynajmu statku - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 i 29 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do czynności wynajmu statku.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność sezonową. Podstawowym przedmiotem Jej działalności jest świadczenie w okresie letnim usług transportu morskiego i śródlądowego pasażerskiego, polegających głównie na wykonaniu rejsów wycieczkowych po Zatoce G. oraz w przybrzeżnym pasie morskim wzdłuż Bałtyku. Spółka posiada, stanowiące własne środki trwałe, jednostki pływające służące głównie do transportu wodnego śródlądowego oraz morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego. Własnością Spółki są statki posiadające zarówno klasę małego statku morskiego, jak i klasę statku śródlądowego. Zaklasyfikowanie danej jednostki pływającej do odpowiedniej grupy wynika ze spełnienia wymagań technicznych w zakresie konstrukcji i wyposażenia, określonych w przepisach dotyczących klasyfikacji i budowy statków. Na podstawie uzyskanej klasy statki są wpisywane do odpowiedniego Rejestru Statków prowadzonego przez Polski Rejestr Statków. Dodatkowo statki żeglugi śródlądowej mają potwierdzoną zdolność do żeglugi na wodach polskiego wybrzeża środkowego przy sile wiatru do 5 stopni w skali B w odległości od portu schronienia nie przekraczającej 1,5 mili morskiej. Oprócz świadczenia własnych usług transportowych pasażerskich na wodach śródlądowych oraz morskich w pasie przybrzeżnym, Spółka wynajmuje na okresy krótkoterminowe nie wykorzystywane przez siebie jednostki pływające wraz załogą innym podmiotom gospodarczym. Podmioty gospodarcze na wynajętych jednostkach pływających świadczą również usługi transportu wodnego śródlądowego oraz morskiego przybrzeżnego pasażerskiego w formie rejsów wycieczkowych na tych samych akwenach wodnych, co Spółka. Rejsy statkami odbywają się albo między różnymi portami zaokrętowania i wyokrętowania albo zaczynają się i kończą w tym samym porcie. Wynajmowane statki śródlądowe, jak i małe statki morskie odbywają rejsy pasażerskie zarówno po wodach śródlądowych, jak i po wodach morskich w odległości nie większej niż 1,5 mili morskiej od portu schronienia. Zawierając umowę najmu Spółka nie wie, jaki rodzaj usługi transportu wodnego najemca będzie świadczył. Wszystkie środki transportu (statki) wynajmowane są polskim podmiotom gospodarczym i do dyspozycji oddawane są na terytorium Polski. Wynajmując krótkoterminowo statki obcym podmiotom gospodarczym Spółka nie wie, ile dni przedmiot najmu będzie pływał po wodach śródlądowych, a ile dni w przybrzeżnym pasie morskim. Wynika to z faktu, iż podmiot, który od Spółki wynajmuje statki świadczy usługi transportu pasażerskiego zarówno po Zatoce G.(wody śródlądowe), jak i w pasie przybrzeżnym morskim w okolicy portu. Często zdarza się, że wynajmowany statek śródlądowy pływa nie tylko po wodach śródlądowych, ale również w przybrzeżnym pasie morskim, a mały statek morski pływa nie tylko w przybrzeżnym pasie morskim, ale również po wodach śródlądowych. Statki są wynajmowane na okres powyżej 90 dni, jak również na okresy krótsze ok. 60 dni. Obecnie świadczenie usług najmu klasyfikowane jest według PKWiU z 2008 r. pod symbolem 50.30.20.0 zarówno dla statków śródlądowych, jak i małych statków morskich, dla których stosowana jest preferencyjna stawka podatku w wysokości 8%. Stawka ta jest stawką właściwą do opodatkowania transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego oraz wynajmu pasażerskich statków żeglugi śródlądowej z załogą zgodnie z poz. 158-160 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zastosowania 8% stawki podatku przy fakturowaniu usług najmu małych statków morskich pływających zarówno po wodach śródlądowych, jak i w przybrzeżnym pasie morskim oraz najmu statków śródlądowych pływających po wodach śródlądowych, jak i w przybrzeżnym pasie morskim.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty