30.05.2022

Wyrok NSA z dnia 30 maja 2022 r., sygn. II OSK 1768/19

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 14 lutego 2019 r. sygn. akt II SA/Sz 1100/18 w sprawie ze skargi P. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia [...] sierpnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 14 lutego 2019 r. sygn. akt II SA/Sz 1100/18 oddalił skargę P. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z [...] sierpnia 2018 r. nr [...] uchylającą w całości decyzję Wójta Gminy B. z [...] maja 2018 r. o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie instalacji elektrycznej zasilania zalicznikowego stacji bazowej telefonii komórkowej [...] i odmawiającą ustalenia warunków zabudowy dla wnioskowanego zamierzenia inwestycyjnego. Jednocześnie w stosunku do S.K. oraz D. K. organ umorzył postępowanie odwoławcze.

Sąd I instancji stwierdził, iż rację ma organ odwoławczy uznając, że planowana budowa instalacji elektrycznej zasilania zalicznikowego stacji bazowej telefonii komórkowej stanowi inwestycję celu publicznego. W ocenie Sądu, argumentacja skargi odnosząca się do kwestionowania realizacji instalacji elektrycznej zasilania zalicznikowego stacji bazowej telefonii komórkowej jako inwestycji celu publicznego jest chybiona. Przepis art. 6 pkt 1 ustawy z 21 sierpnia 1991 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2016 r. poz. 2147 ze zm., dalej ugn) rozpatrywany w związku z treścią art. 2 pkt 5 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1073 ze zm., dalej upzp), wśród celów publicznych w rozumieniu tej ustawy wprost wymienia budowę przewodów i urządzeń służących między innymi do przesyłania energii elektrycznej. Jak słusznie zauważył organ, budowa ww. instalacji elektrycznej służyć ma zasilaniu stacji bazowej telefonii komórkowej, która nie może istnieć bez zasilania energetycznego. Skoro więc budowa stacji bazowej telefonii komórkowej jest inwestycją celu publicznego, wymagającą wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, to również budowa urządzeń służących do przesyłania energii elektrycznej zasilającej ww. stację stanowi cel publiczny. Inwestycja analizowana w niniejszej sprawie jest bowiem tylko częścią większego przedsięwzięcia i która winna być postrzegana jako jej integralny element. Jest to bowiem zamierzenie inwestycyjne w sieci telekomunikacyjnej wykorzystywanej do świadczenia usług telekomunikacyjnych dostępnych dla ogółu użytkowników, a więc posiada status urządzenia łączności publicznej. Budowa takiej instalacji służy realizacji celu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 5 upzp.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne