21.02.2023

Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2023 r., sygn. II OSK 33/22

Zagospodarowanie przestrzenne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 28 lipca 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 1261/19 w sprawie ze skargi E. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 28 lipca 2020 r. sygn. akt II SA/Rz 1261/19 oddalił skargę E. M. (dalej skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z [...] sierpnia 2019 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza S. z [...] lipca 2018 r. nr [...] o ustaleniu na wniosek E. C. warunków zabudowy na przedsięwzięcie pn. "budowa budynku gospodarczego – na dz. ewid. [...] w miejscowości [...]".

Sąd I instancji wskazał w szczególności, że zaskarżona decyzja została wydana w ramach procedury legalizacyjnej, o której mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, dalej Pb). Uzasadnionych podstaw do odmowy wydania warunków zabudowy nie stwarza kwestionowane przez skarżącą w toku postępowania ustalenie lokalizacji budynku gospodarczego bezpośrednio przy granicy ze stanowiącą jej współwłasność działką ewidencyjną nr [...] oraz w odległości 0,7 m od gminnej drogi wewnętrznej (działka nr [...]) jako nieprzekraczalnej linii zabudowy. Podkreślono, że niezależnie od tego, iż związane jest to z faktycznym usytuowaniem tego budynku, taki sposób lokalizacji budynków występuje na obszarze analizowanym, wpisując się w istniejący ład przestrzenny. Bez znaczenia na etapie ustalania warunków zabudowy pozostaje kwestia ewentualnej zgodności inwestycji z szeroko rozumianymi przepisami prawa budowlanego, w szczególności z regulacjami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 ze zm., dalej rozporządzenie), które zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowym nie stanowią "przepisów odrębnych", o jakich mowa w art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1073 ze zm., dalej upzp).

2. Skarżąca wniosła skargę kasacyjną od powyższego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego, zaskarżając go w całości. W skardze kasacyjnej zarzucono naruszenie:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne