Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2019 r., sygn. II GSK 2757/17
Transport; Kara administracyjna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Cezary Kosterna Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 20 kwietnia 2017 r. sygn. akt II SA/Go 101/17 w sprawie ze skargi [A] Sp. z o.o. w Z. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z 20 kwietnia 2017 r. sygn. akt II SA/Go 101/17 uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 1 marca 2016 r. inspektorzy Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gorzowie Wlkp. przeprowadzili kontrolę w [A] sp. z o.o. z siedzibą w Z. Przedmiotem kontroli było przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414), przepisów dotyczących czasu pracy kierowców oraz z zakresu wykonywania przewozów, a także przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Kontroli poddano okres od 2 marca 2015 r. do 1 marca 2016 r. Ustalenia kontroli zostały zawarte w protokole kontroli nr [...] z 31 marca 2016 r.
Decyzją z [...] kwietnia 2016 r. nr [...] Lubuski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego orzekł o nałożeniu na spółkę kary pieniężnej w wysokości 5.000 zł na naruszenia określone w lp. 5.2, lp. 6.3.11 i lp. 6.3.12 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym.
Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z [...] czerwca 2016 r. nr [...] uchylił w całości decyzję organu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Organ odwoławczy zakwestionował dokonaną w zaskarżonej decyzji ocenę naruszeń opisanych pod pozycją lp. 6.3.11 i lp. 6.3.12 załącznika nr 3 do ustawy. Wskazał m.in., że ustalając maksymalne okresy na wczytanie danych z karty kierowcy, organ pierwszej instancji powinien uwzględnić wyłącznie dni zarejestrowanej działalności kierowców. Okresami składającymi się na dni nierejestrowanej działalności są te okresy, w których nie można stronie przypisywać ustawowego obowiązku rejestrowania działalności kierowcy, czyli dni, w których kierowca nie prowadził pojazdu i nie podlegał obowiązkowi odpoczynku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty