Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. II GSK 1985/17
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Cezary Kosterna Protokolant Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 7 lutego 2017 r. sygn. akt III SA/Lu 502/16 w sprawie ze skargi T.P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od T.P. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 7 lutego 2017 r. o sygn. akt III SA/Lu 502/16, oddalił skargę T.P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] stycznia 2016 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następujących okolicznościach sprawy.
Decyzją z [...] marca 2015 r. Lubelski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Lublinie (organ pierwszej instancji), działając na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.; dalej cyt. jako: k.p.a.) oraz art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 1414, ze zm.; dalej cyt. jako: u.t.d.) oraz zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli z 22 stycznia 2015 r. nałożył na T.P. (dalej: przedsiębiorca, skarżący) karę pieniężną w wysokości 20 000 zł. W uzasadnieniu wskazano, że skarżący naruszył przepisy o transporcie drogowym w postaci: przekroczenia maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu, przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, skrócenia dziennego czasu odpoczynku, skrócenia tygodniowego czasu odpoczynku, nieokazania podczas kontroli w przedsiębiorcy wykresówki, danych z karty kierowcy, z tachografu cyfrowego lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu, okazanie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówki, która nie zawiera wszystkich danych o okresach aktywności kierowcy, naruszenia obowiązku wczytywania danych z karty kierowcy, naruszenia obowiązku wczytywania danych urządzenia rejestrującego, nieudzielenia przerwy wymaganej przepisami ustawy o czasie pracy kierowców. Jak wskazał organ, z uwagi na liczbę zatrudnionych przez przedsiębiorcę kierowców - średnio 11 w okresie 6 miesięcy przed wszczęciem kontroli - wysokość kary ograniczono do maksymalnej przewidzianej prawem kwoty 20 000 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty