Decyzja ZUS nr 298/2024 z dnia 19 czerwca 2024 r., sygn. DI/100000/43/997/2022
Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla pracowników - kierowców realizujących transport międzynarodowy, którym przyznano ekwiwalent za nocleg.
Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r., poz. 236), w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 497), oraz wyrokiem Sądu Apelacyjnego w ……….. Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia ……….. sygn. akt ……….. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko w sprawie przedstawionej we wniosku przedsiębiorcy ……….. złożonym dnia 31 sierpnia 2022r., w przedmiocie dotyczącym ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla pracowników kierowców realizujących transport międzynarodowy, którym przyznano ekwiwalent za nocleg.
Uzasadnienie
Dnia 31 sierpnia 2022 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek ……….. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Wnioskodawca we wniosku wskazał, że w jego przedsiębiorstwie do pracowników zatrudnionych w charakterze kierowców samochodu ciężarowego o ładowności powyżej 3,5 tony kat. CE stosuje się powszechnie obowiązujące w państwach Unii Europejskiej przepisy Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz umowę AETR. Zgodnie ze wskazanymi wyżej przepisami kierowcy korzystają zarówno z przerw w czasie pracy przypadających podczas dnia pracy oraz odpoczynków przysługujących po każdym dniu pracy, a także wykorzystują odpoczynek tygodniowy. Regularny odpoczynek tygodniowy wynosi 45 godzin. Odpoczynek ten rozpoczyna się po 5 lub 6 okresach 24 - godzinnych od zakończenia korzystania z poprzedniego odpoczynku tygodniowego. Nie ma znaczenia dzień tygodnia, w jakim przypada odpoczynek tygodniowy, gdyż przepisy nie wymagają, by nastąpiło to w niedzielę. Terminy korzystania z odpoczynków tygodniowych są dostosowane do układu zadań przewozowych. W celu bardziej jednoznacznego opisu zdarzeń Wnioskodawca przyjmuje, że kierowcy nie korzystają z możliwości skrócenia odpoczynku tygodniowego do 35 godzin, bądź do 24 godzin. Zarówno czas pracy kierowców, przerwy w pracy, jak i okresy odpoczynku są w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami. Zdarzenia przyszłe dotyczą miesiąca października 2022 roku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
