26.03.2024

Znaczenie interesu publicznego przy dostępie do informacji przetworzonej - Wyrok NSA z dnia 26 marca 2024 r., sygn. III OSK 1595/22

Skarga kasacyjna na decyzję administracyjną odmawiającą dostępu do informacji publicznej przetworzonej zostanie oddalona, jeżeli skarżący nie wykaże, że żądanie dostępu ma szczególnie istotny interes publiczny, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Maciej Kobak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 3314/21 w sprawie ze skargi A.S. na decyzję Prezesa Rady Ministrów z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 17 lutego 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 3314/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA"), oddalił skargę A.S. (dalej: "skarżący") na decyzję Prezesa Rady Ministrów z 30 lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Wnioskiem z 16 września 2019 r. skarżący wystąpił do Prezesa RM o udostępnienie informacji publicznej w postaci dokumentów dotyczących działalności ministrów do spraw pomocy humanitarnej. Jednocześnie skarżący podniósł, że to on jest inicjatorem i autorem udzielania przez Polskę pomocy humanitarnej, a ktoś z rządu lub Kancelarii Prezesa RM "ukradł pomysł" lub "naruszył prawa autorskie".

Pismem z 1 października 2019 r. organ wyjaśnił, że wniosek o udostępnienie "wszystkich dokumentów dotyczących działalności" nie mieści się w zakresie informacji podlegającej udostępnieniu w trybie przepisów u.d.i.p., która powinna być konkretna i dotyczyć dającej się określić informacji. Dlatego wezwał skarżącego do sprecyzowania ww. wniosku i wskazania, jakiej konkretnie informacji oczekuje. W odpowiedzi na powyższe wezwanie, skarżący – w piśmie z 12 listopada 2019 r. - podał, że w szczególności interesują go dokumenty dotyczące środków finansowych wydatkowanych przez Polskę w latach 2018-2019 r. na pomoc humanitarną, z podziałem na państwa lub instytucje, które takie środki (także w postaci rzeczowej) otrzymały, jak również wydatki na utrzymanie ministrów do spraw pomocy humanitarnej i Departamentu ds. Pomocy Humanitarnej Kancelarii Prezesa RM.

W piśmie z 2 grudnia 2019 r. Prezes RM podtrzymał stanowisko o konieczności sprecyzowania wniosku i udostępnił dwa dokumenty podsumowujące działalność dwóch ministrów odpowiedzialnych za pomoc humanitarną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne