13.03.2024

Konsekwencje niejasnych odpowiedzi organów na wnioski o informacje publiczne - Wyrok NSA z dnia 13 marca 2024 r., sygn. III OSK 353/23

Odpowiedź organu na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, która jest nierzetelna lub niejasna, nie rozwiewa wątpliwości wnioskodawcy co do posiadania przez organ żądanych informacji, nie zwalnia organu z obowiązku udzielenia informacji lub wydania decyzji o odmowie jej udostępnienia, i stanowi bezczynność organu w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia del. WSA Arkadiusz Windak po rozpoznaniu w dniu 13 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Nowego Sącza od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 października 2022 r. sygn. akt II SAB/Kr 86/22 w sprawie ze skargi J. M. na bezczynność Prezydenta Miasta Nowego Sącza w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej na wniosek z 2 stycznia 2022 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 12 października 2022 r. sygn. akt II SAB/Kr 86/22 wydanym po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. M. na bezczynność Prezydenta Miasta Nowego Sącza w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej na wniosek z 2 stycznia 2022 r., na podstawie art. 149 § 1 pkt 1 i 3, art. 200 i art. 205 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329) dalej "p.p.s.a." zobowiązał Prezydenta Miasta Nowego Sącza do wydania aktu lub dokonania czynności w terminie 14 dni od dnia zwrotu akt organowi (pkt I), stwierdził, że Prezydent Miasta Nowego Sącza dopuścił się bezczynności (pkt II), stwierdził, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt III) oraz zasądził od Prezydenta Miasta Nowego Sącza na rzecz skarżącego 100 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt IV).

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że skarżący wnioskiem z 2 stycznia 2022 r. zwrócił się do organu o przesłanie elektronicznej wersji projektu organizacji ruchu dla ul. Grunwaldzkiej w Nowym Sączu. W związku z wnioskiem organ przekazał wniosek do wykonania Miejskiemu Zarządowi Dróg w Nowym Sączu. W ocenie Sądu skuteczne złożenie wniosku powoduje, iż organ zobowiązany był ocenić charakter żądanej informacji pod kątem uznania jej za informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429 ze zm.) dalej zwanej "u.d.i.p." W dalszej kolejności organ winien był udostępnić żądaną informację, wydać decyzję o odmowie jej udostępnienia bądź powiadomić wnioskodawcę, że w przypadku żądanej informacji przepisy u.d.i.p. nie znajdą zastosowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne