Wyrok NSA z dnia 18 maja 2022 r., sygn. II OSK 1664/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Broda po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 listopada 2018 r., sygn. akt IV SA/Po 604/18 w sprawie ze skargi G. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji celu publicznego 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję, 2. umarza postępowanie przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w [...], 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz H. P.-Ż. i J.P. solidarnie kwotę 1707 (jeden tysiąc siedemset siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Wyrokiem z 22 listopada 2018 r., IV SA/Po 604/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Poznaniu oddalił skargę G.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu (SKO lub Kolegium) z 23 kwietnia 2018 r., nr SKO.GP.4000.143.2018, w przedmiocie ustalenia lokalizacji celu publicznego. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, Spółka E. sp. z o.o. w Poznaniu (Spółka) wnioskiem z 18 lutego 2016 r. wystąpiła o wydanie decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego dla przebudowy napowietrznej linii elektroenergetycznej 110 kV W. – Czarnków ZPP, na terenie działki o nr ewid. [...] obręb W..
Dalej w wyroku IV SA/Po 604/18 przywołano, że Burmistrz Miasta i Gminy W. decyzją z 21 czerwca 2016 r., na podstawie art. 50 ust. 1, art. 51 ust. 1 pkt 2, art. 53 i art. 54 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2016, poz. 778, Upzp) oraz art. 6 pkt 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2015, poz. 1774 ze zm., Ugn) ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego dla wnioskowanego zamierzenia polegającego na przebudowie napowietrznej linii elektroenergetycznej 110 kV W.-Czarnków ZPP, na terenie działki o nr ewid. [...] obręb W.. Jako rodzaj inwestycji wskazano obiekt infrastruktury technicznej, podając jej charakterystyczne parametry: długość przebudowywanego odcinka linii – 95 m, napięcie znamionowe linii – 110 kV, jeden tor, projektowana linia napowietrzna wykonana na słupach stalowych serii EB 24 kratowych o trójkątnym układzie przewodów roboczych, maksymalna wysokość słupa podstawowego (słup EB24 P+10) - 33,3 m, maksymalna temperatura pracy linii + 80° C, fundamenty prefabrykowane, wylewane lub palowe. Nadto organ gminy określił, że inwestycja należy do przedsięwzięć, o których mowa w art. 71 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2016, poz. 353, Uioś) i kwalifikuje się do grupy przedsięwzięć wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. 2010 Nr 213, poz. 1397, rozp. RM 2010).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty