Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2013, sygn. ILPP4/443-186/13-2/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP4/443-186/13-2/ISN
Podatek od towarów i usług w zakresie przechowywania otrzymanych w formie papierowej faktur zakupu jedynie w formie elektronicznej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania otrzymanych w formie papierowej faktur zakupu jedynie w formie elektronicznej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania otrzymanych w formie papierowej faktur zakupu jedynie w formie elektronicznej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zwana dalej Spółką, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podatnikiem VAT UE w rozumieniu odpowiednio art. 96 oraz art. 97 ustawy o podatku od towarów i usług.
Obieg dokumentów zakupu oraz ich ewidencjonowanie i przechowywanie odbywa się według poniżej zaprezentowanego schematu.
I.
Wpływ faktury zakupu do Spółki faktura zakupu kierowana jest przez sprzedawcę (kontrahenta) do tzw. pionu operacyjnego finansowo-technicznego, prowadzonego przez Spółkę.
Punktem wyjścia w procesie archiwizacji dokumentu w formie papierowej do postaci obrazu elektronicznego jest jego zeskanowanie przy pomocy urządzenia peryferyjnego typu skaner. Zeskanowany dokument transferowany jest za pośrednictwem oprogramowania D() do zasobów serwera plików Ix. W trakcie skanowania dokumentu program D() umożliwia jego identyfikację według umieszczonego na dokumencie kodu kreskowego, tzw. B.Na tym etapie dokumentowi w formie obrazu elektronicznego nadawane są sygnatury opisujące jego właściwości tzw. meta-dane, którymi mogą być w szczególności informacje o wspomnianym wyżej kodzie kreskowym, ale również o rodzaju dokumentu, jego autorze, tytule, temacie, okresie, jakiego te dokumenty dotyczą itd. Na podstawie sygnatur (meta danych) opisujących właściwości archiwizowanych dokumentów tworzona jest indeksowa baza danych typu: S().Dokumenty w formie elektronicznej, znajdujące się w zasobach serwera Ix podlegają przekazaniu za pomocą oprogramowania D() do modułu elektronicznego archiwum D(). Przekazanie to następuje wraz z dołączeniem do dokumentów, wspomnianych wyżej, opisujących je sygnatur tzw. meta-danych. W ten sposób skonwertorowane obrazy elektroniczne dokumentów podlegają w module D() zapisowi fizycznemu na nośnikach magneto-optycznych typu U() (z ang. U()). Nośniki te są przechowywane oraz zarządzane za pomocą urządzenia sterującego typu S(). Urządzenie to jest w pełni kompatybilne z systemem I(), w szczególności z jego modułem D().Celem dodatkowego zabezpieczenia danych zapisanych na nośnikach magneto-optycznych U() dokumenty są na bieżąco porównywane i weryfikowane (wraz z indeksem i meta danymi) na zapasowych nośnikach U(...), dzięki czemu powstaje wierna kopia zapasowa danych (1:1). W ten sposób w przypadku uszkodzenia oryginalnego nośnika fizycznego istnieje dzięki wyżej wymienionej kopii zapasowej możliwoś pełnego odtworzenia zasobów zarchiwizowanych dokumentów. Moduł elektronicznego archiwum D() daje możliwość zarządzania terminami przechowywania dokumentów. Terminy te mogą być określane indywidualnie dla poszczególnych typów archiwizowanych dokumentów, co do zasady jednak w odniesieniu do archiwizowanych faktur termin ten nie może być krótszy niż upływ terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Z oczywistych względów w przypadku zmiany odnośnych regulacji prawnych, termin przechowywania dokumentów może zostać w każdym momencie odpowiednio dostosowany. Usunięcie dokumentów z nośników magneto-optycznych U(...) nie jest możliwe w ramach ustawowo określonych okresów przechowywania,Punktem wyjścia w procesie archiwizacji dokumentu w formie papierowej do postaci obrazu elektronicznego jest jego zeskanowanie przy pomocy urządzenia peryferyjnego typu skaner. Zeskanowany dokument transferowany jest za pośrednictwem oprogramowania D() do zasobów serwera plików Ix. W trakcie skanowania dokumentu program D() umożliwia jego identyfikację według umieszczonego na dokumencie kodu kreskowego, tzw. B.Na tym etapie dokumentowi w formie obrazu elektronicznego nadawane są sygnatury opisujące jego właściwości tzw. meta-dane, którymi mogą być w szczególności informacje o wspomnianym wyżej kodzie kreskowym, ale również o rodzaju dokumentu, jego autorze, tytule, temacie, okresie, jakiego te dokumenty dotyczą itd. Na podstawie sygnatur (meta danych) opisujących właściwości archiwizowanych dokumentów tworzona jest indeksowa baza danych typu: S().Dokumenty w formie elektronicznej, znajdujące się w zasobach serwera Ix podlegają przekazaniu za pomocą oprogramowania D() do modułu elektronicznego archiwum D(). Przekazanie to następuje wraz z dołączeniem do dokumentów, wspomnianych wyżej, opisujących je sygnatur tzw. meta-danych. W ten sposób skonwertorowane obrazy elektroniczne dokumentów podlegają w module D() zapisowi fizycznemu na nośnikach magneto-optycznych typu U() (z ang. U()). Nośniki te są przechowywane oraz zarządzane za pomocą urządzenia sterującego typu S(). Urządzenie to jest w pełni kompatybilne z systemem I(), w szczególności z jego modułem D().Celem dodatkowego zabezpieczenia danych zapisanych na nośnikach magneto-optycznych U() dokumenty są na bieżąco porównywane i weryfikowane (wraz z indeksem i meta danymi) na zapasowych nośnikach U(...), dzięki czemu powstaje wierna kopia zapasowa danych (1:1). W ten sposób w przypadku uszkodzenia oryginalnego nośnika fizycznego istnieje dzięki wyżej wymienionej kopii zapasowej możliwoś pełnego odtworzenia zasobów zarchiwizowanych dokumentów. Moduł elektronicznego archiwum D() daje możliwość zarządzania terminami przechowywania dokumentów. Terminy te mogą być określane indywidualnie dla poszczególnych typów archiwizowanych dokumentów, co do zasady jednak w odniesieniu do archiwizowanych faktur termin ten nie może być krótszy niż upływ terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Z oczywistych względów w przypadku zmiany odnośnych regulacji prawnych, termin przechowywania dokumentów może zostać w każdym momencie odpowiednio dostosowany. Usunięcie dokumentów z nośników magneto-optycznych U(...) nie jest możliwe w ramach ustawowo określonych okresów przechowywania,Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
![Kup dostęp](https://sm.incdn.pl/ifk/img/paywall.jpg)