29.12.2006 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.12.2006, sygn. PO V/415-32/06, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. PO V/415-32/06

Zapytanie podatnika w sprawie skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyji francuskiej S.A. z siedzibą w Paryżu.Jakie są zasady opodatkowania, w szczególności, jak obliczyć podstwę opodatkowania, z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm. ) po rozpatrzeniu wniosku przekazanego pisem z dnia 28.09.2006 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej zgodnie z właściwością, w części dotyczącej skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyjnym w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:
ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe w części dotyczącej dochodu , a w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów z umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 24.04.2006 r. Podatnik zwrócił się do Ministra Finansów o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyji francuskiej spółki z siedzibą w Paryżu. Minister Finansów postanowieniem z dnia 01.08.2006 roku udzielił interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 20 czerwca 1975 roku między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1977r. Nr 1, poz. 5) uznając za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24.04.2006 roku w sprawie dotyczącej skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyjnym. W dniu 10.08.2006 r. Podatnik wniósł do Ministra Finansów zażalenie na postanowienie Ministra Finansów z dn.01.08.2006 r. Minister Finansów decyzją z dnia 14.09.2006 roku znak DD4/PB6/033 -01122-mk -JG/06/MB7-4310 uchylił zaskarżone postanowienie w całości i uznał stanowisko przedstawione we wniosku z dn. 24.04.2006 roku w części dotyczącej opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wystąpienia z Funduszu za prawidłowe, w części dotyczącej opodatkowania dywidend za nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części przekazano do udzielenia pisemnej interpretacji właściwemu organowi I instacji. Na podstwie art. 170 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej pismem z dnia 28.09.2006 roku przekazał w załączeniu otrzymany od Ministra Finansów wniosek Podatnika z dn. 24.04.2006r. do rozpatrzenia sprawy zgodnie z właściwością, w części dotyczącej skutków podatkowych związanych z uczestnictwem w specjalnym programie prywatyzacyjnym na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.)

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika :Podatnik jest uczestnikiem programu prywatyzacji francuskiej spółki S.A. z siedzibą w Paryżu. Program ten przewiduje cztery formuły nabycia akcji - ENERGIE Expres, ENERGIE Expres +, ENERGIE Maxi oraz ENERGIE Multi. W ramach programu prywatyzacji i zgodnie z jego zasadami nie będąc pracownikiem spółki Podatnik kupił ze zniżką w stosunku do ceny oferowanej od francuskiego Skarbu Państwa akcje spółki. Dodatkowo otrzymał akcje zwane akcjami bezpłatnymi, które bezpośrednio po nabyciu zostaną przez Podatnika wniesione do funduszu inwestycyjnego utworzonego we Francji. W zamian za wniesione do Funduszu akcje Podatnik otrzyma pewną liczbę jednostek uczestnictwa w Funduszu, odpowiadającą liczbie wniesionych przez niego akcji. Jednostki uczestnictwa w funduszu są niezbywalne przed upływem 5 letniego terminu od dnia ich nabycia (tzw. okres zablokowania). W okresie zablokowania spółka S.A. najprawdopodobniej będzie wypłacać dywidendę, która zostanie bezpośrednio przekazana do Funduszu celem dalszego zainwestowania w kolejne akcje. W zależności od wybranej formuły inwestowania w akcje spółki, efektem inwestycji dokonanej przez Fundusz w nowe akcje spółki, może być dodatkowa emisja przez Fundusz na rzecz Podatnika nowych jednostek uczestnictwa. Jeżeli dojdzie do emisji nowych jednostek, te dodatkowe jednostki objęte przez Podatnika podlegać będą takiemu samemu okresowi zablokowania jak pierwotnie objęte jednostki.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne