18.04.2023

Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. II OSK 1857/20

Planowanie przestrzenne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant: starszy asystent sędziego Inesa Wyrębkowska po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miasta Poznań od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 lutego 2020 r. sygn. akt IV SA/Po 876/19 w sprawie ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Miasta Poznania z dnia 28 maja 2019 r. nr XII/167/VIII/2019 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Osiedle Warszawskie – część północna" A w Poznaniu 1. uchyla punkt pierwszy zaskarżonego wyroku i w tym zakresie oddala skargę; 2. uchyla punkt trzeci zaskarżonego wyroku; 3. zasądza od Wojewody Wielkopolskiego na rzecz Miasta Poznań kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 14 lutego 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 876/19 w sprawie ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Miasta Poznania z 28 maja 2019 r. nr XII/167/VIII/2019 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Osiedle Warszawskie – część północna" A w Poznaniu, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej: § 3 ust. 3 pkt 2, § 4 ust. 3 pkt 2, § 5 ust. 3 pkt 2, § 6 ust. 3 pkt 2, § 7 ust. 3 pkt 2 i § 9 ust. 3 pkt 2 w zakresie zwrotu "zakaz stosowania pieców i trzonów kuchennych na paliwo stałe" (pkt 1 sentencji). W pozostałym zakresie Sąd skargę oddalił (pkt 2 sentencji).

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wojewoda zaskarżył uchwałę Rady Miasta Poznania w zakresie § 3 ust. 3 pkt 2, § 4 ust. 3 pkt 2, § 5 ust. 3 pkt 2, § 6 ust. 3 pkt 2, § 7 ust. 3 pkt 2 i § 9 ust. 3 pkt 2 obejmujących zakaz stosowania pieców i trzonów kuchennych na paliwa stałe oraz zapisu dotyczącego pojazdów obsługi technicznej. Podniósł, że Sejmik Województwa Wielkopolskiego podjął w dniu 18 grudnia 2017 r. uchwałę nr XXXIX/942/17 w sprawie wprowadzenia, na obszarze Miasta Poznania, ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Wielk. poz. 8808), dalej zwaną "uchwałą antysmogową", zatem ustalenia w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, zostały unormowane w odrębnym akcie prawa miejscowego. Zdaniem organu nieuprawnione jest wprowadzanie w planie zapisów dotyczących sposobu ogrzewania budynków w zakresie unormowanym już w uchwale antysmogowej.

W odpowiedzi na skargę Rada Miasta Poznania wskazała, że zawarta w art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 ze zm.) norma kompetencyjna skierowana do sejmiku województwa nie wyłącza możliwości wprowadzenia do planów miejscowych regulacji wpływających na jakość powietrza.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne