18.04.2023

Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. II OSK 1078/20

Planowanie przestrzenne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant: starszy asystent sędziego Inesa Wyrębkowska po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miasta Poznań od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 lutego 2020 r. sygn. akt IV SA/Po 852/19 w sprawie ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Miasta Poznania z dnia 19 marca 2019 r. nr VIII/91/VIII/2019 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Rejon ulicy Gościnnej" w Poznaniu 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od Wojewody Wielkopolskiego na rzecz Miasta Poznań kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 6 lutego 2020 r. sygn. akt IV SA/Wa 852/19, w sprawie ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Miasta Poznania z 19 marca 2019 r. nr VIII/91/VIII/2019 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Rejon ulicy Gościnnej" w Poznaniu, stwierdził nieważność § 5 pkt 8 zaskarżonej uchwały.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wojewoda zaskarżył uchwałę Rady Miasta Poznania w zakresie § 5 pkt 8 w zakresie zawartego w nim zakazu stosowania pieców i trzonów kuchennych na paliwa stałe. Podniósł, że Sejmik Województwa Wielkopolskiego podjął w dniu 18 grudnia 2017 r. uchwałę nr XXXIX/942/17 w sprawie wprowadzenia, na obszarze Miasta Poznania, ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Wielk. poz. 8808), dalej zwaną "uchwałą antysmogową", zatem ustalenia w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, zostały unormowane w odrębnym akcie prawa miejscowego. Zdaniem organu nieuprawnione jest wprowadzanie w planie zapisów dotyczących sposobu ogrzewania budynków w zakresie unormowanym już w uchwale antysmogowej.

W odpowiedzi na skargę Rada Miasta Poznania wskazała, że zawarta w art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799 ze zm.) norma kompetencyjna skierowana do sejmiku województwa nie wyłącza możliwości wprowadzenia do planów miejscowych regulacji wpływających na jakość powietrza.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne