28.02.2023

Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. III OSK 6808/21

Ochrona środowiska

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia NSA Teresa Zyglewska po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia A. z siedzibą w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 21 kwietnia 2021 r. sygn. akt II SA/Rz 127/21 w sprawie ze skarg Stowarzyszenia A. z siedzibą w B. oraz B. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 4 grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzew 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 4 grudnia 2020 r. nr [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie na rzecz Stowarzyszenia A. z siedzibą w B. kwotę 1137 (jeden tysiąc sto trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 21 kwietnia 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargi Stowarzyszenia A. w B. (dalej: stowarzyszenie) i B. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z 4 grudnia 2020 r. w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzew.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 10 marca 2020 r. Wójt Gminy Krempna zezwolił na usunięcie 47 szt. drzew (zgodnie z wykazem), rosnących w pasie drogowym drogi powiatowej Nr [...] w km [...], stanowiącej własność Powiatu Jasielskiego. Ponadto organ I instancji umorzył postępowanie w sprawie usunięcia 6 szt. drzew rosnących w pasie drogowym tej drogi powiatowej w km [...] z powodu wycofania wniosku oraz nie zezwolił na usunięcie 4 szt. drzew wskazanych w wykazie. Organ I instancji określił termin usunięcia drzew do 31 grudnia 2020 r. z wyłączeniem okresów lęgowych ptaków oraz orzekł o nienaliczaniu opłaty za usunięcie drzew. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Postępowanie toczyło się na wniosek Powiatowego Zarządu Dróg w Jaśle (dalej: wnioskodawca).

W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że decyzja jest wynikiem przeprowadzonego postępowania dowodowego w tym dowodu z opinii biegłego dotyczącej wycinki drzew, w której biegły dendrolog stwierdził, że drzewa będące przedmiotem wycinki są w wysokim procencie zamarcia oraz są to samosiewy, które stwarzają zagrożenie dla osób poruszających się po drodze. Opinia została sporządzona dla każdego drzewa, co zostało szczegółowo opisane w załączniku do protokołu oględzin w kolumnie opis drzewa. Ponadto dopuszczono jako dowód ekspertyzę dendrologiczną sporządzoną z inicjatywy stowarzyszenia, którą jednak organ I instancji ocenił jako nieobiektywną i niespełniającą wymogów opinii. Organ I instancji wskazał również, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie nie sprzeciwił się wcince 47 sztuk drzew (zgoda milcząca). Z kolei Dyrektor Magurskiego Parku Narodowego pismem z 8 stycznia 2020 r. stwierdził, że działki objęte postępowaniem nie są objęte ochroną krajobrazową, zatem wniosek nie podlega procedurze uzgodnieniowej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne