27.06.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 31/23

Reklamą jest każde działanie, które ma na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług i to niezależnie od form i metod tego działania oraz użytych środków.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej H. Sp. z o.o. w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 lipca 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4593/21 w sprawie ze skargi H. Sp. z o.o. w T. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 5 sierpnia 2021 r. nr PR.61.56.2021.NP.3 w przedmiocie umorzenia postępowania w części dotyczącej nakazu zaprzestania prowadzenia niedozwolonej reklamy apteki oraz nałożenie kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 20 lipca 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 4593/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę H. Sp. z o.o. w T. (dalej powoływana także jako skarżąca spółka) na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej powoływany także jak organ odwoławczy, GIF) z 5 sierpnia 2021 r., w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie zakazu reklamy apteki ogólnodostępnej.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie prawnym i faktycznym sprawy.

Pismem z dnia 26 maja 2020 r. Lubuski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Gorzowie Wielkopolskim zawiadomił skarżącą spółkę o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie podejrzenia prowadzenia reklamy apteki ogólnodostępnej o nazwie "S.", zlokalizowanej przy ul. [...] w Z. poprzez umieszczenie w aptece koszy "wyprzedaż". Z wyjaśnień skarżącej spółki wynikało, że nie zlecała druku ani zakupu obwoluty na kosz "wyprzedaż", natomiast materiał został zamówiony i przesłany bezpośrednio do apteki przez D. sp. z o.o., będącą organizatorem sieci franczyzowej, do której przystąpiła spółka. Powyższe działanie było efektem umowy franczyzowej łączącej obie spółki, w związku z tym skarżąca spółka nie dysponuje fakturami zakupu materiałów. Wyjaśniono, iż kosz z napisem "wyprzedaż" był eksponowany przez ok. 7-10 dni w okresie od połowy maja do ok. 23-25 maja.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne