13.02.2020 Podatki

Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2020 r., sygn. I FSK 705/15

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA (del.) Krzysztof Wujek, Protokolant Katarzyna Czuduk, po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 7 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Gd 1404/14 w sprawie ze skargi Gminy T. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 9 lipca 2014 r. nr ITPP1/443-436/14/MN w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy T. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 7 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Gd 1404/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1302, ze zm., dalej: "p.p.s.a."), uwzględnił skargę Gminy T. (dalej: "strona", "skarżąca" lub "Gmina") na interpretację indywidualną Ministra Finansów (dalej: "organ" lub "organ interpretacyjny") z 9 lipca

2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

2. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi

2.1. Gmina zwróciła się do organu o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia nieodliczonego podatku naliczonego związanego z budową targowiska gminnego (dalej: "inwestycja" lub "targowisko"), w związku z planowanym rozpoczęciem odpłatnego udostępniania odkrytych miejsc handlowych oraz zadaszonych stałych obiektów handlowych (dalej: "stoiska handlowe").

2.2. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2013 r. strona skarżąca zrealizowała inwestycję polegającą na budowie targowiska, która objęła prace projektowe i budowlane, w tym m.in. budowę placu targowego, straganów, sanitariatów z przyłączami wodno-kanalizacyjnymi, wykonanie instalacji elektrycznej, chodników, oświetlenia oraz parkingu. Od momentu oddania targowiska do użytku, Gmina jest jego samodzielnym administratorem, ponosi oraz będzie ponosić koszty jego utrzymania w przyszłości. W związku z korzystaniem z targowiska, Gmina pobiera obecnie opłatę targową na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 1991 r. Nr 95, poz. 613 dalej: "ustawa o opłatach"), jednakże Gmina zamierza wprowadzić również opłatę dodatkową za udostępnianie miejsc i obiektów handlowych na terenie targowiska (opłata rezerwacyjna). Opłata ta miałaby być formą odpłatności za korzystanie ze stoisk handlowych, które byłyby udostępniane zainteresowanym na podstawie umów cywilnoprawnych. W konsekwencji, wszyscy kupcy korzystający danego dnia z targowiska, byliby zobowiązani do uiszczenia opłaty targowej oraz uiszczenia dodatkowej opłaty rezerwacyjnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne